Op 22 september deed Oekraïne een aanvraag om dat ook te formaliseren. We zetten de beslissende stap door de Oekraïense aanvraag voor versnelde toetreding tot de NAVO te ondertekenen.”

Het is onwaarschijnlijk dat het verzoek van Zelensky wordt geaccepteerd. Zo worden nieuwe leden niet toegelaten zolang ze in oorlog zijn, en de NAVO hanteert het zogenoemde Artikel 5, wat inhoudt dat een aanval op één van de lidstaten van de NAVO beantwoord moet worden door alle andere leden.
fremar
een jaar geleden
Nee, Oekraïne is geen lid van de NAVO. Dat willen ze wel worden, maar er geldt een uitgebreide procedure om toe te kunnen treden tot de NAVO. Op dit moment voldoet het land niet aan de criteria om toe te mogen treden. Eén van de criteria is dat het land niet in oorlog mag zijn op het moment van aanvraag en/of toetreding. Dus pas na de oorlog zou het land eventueel een kans maken. En dan nog kan een nieuw land alleen toetreden tot de NAVO als ALLE huidige landen van de NAVO daar hun toestemming voor uitspreken. Dat is momenteel niet waarschijnlijk.

Op dit moment zitten Finland en Zweden in de procedure om lid te worden. Zij voldoen aan alle criteria, maar hebben nog niet van alle huidige landen toestemming gekregen.

Voor alle NAVO landen geldt: een aanval op 1 is een aanval op allen. Zou Oekraïne al lid zijn geweest van de NAVO voordat het werd aangevallen door Rusland, dan waren nu alle NAVO landen in oorlog met Rusland.
een jaar geleden