Hoelang moet je zitten als je 5 jaar hebt gekregen en na 2/3 van de straf word vrijgelaten?

Stel je krijgt 12 jaar dan kom je na 7 jaar vrij. Hoe zit dat met 5 jaar cel?

4 jaar geleden
13.7K
TurfGraver
4 jaar geleden
3 jaar en 4 maand.
Maar je wordt niet "standaard" vrijgelaten.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2018/05/01/dekker-voorwaardelijke-invrijheidstelling-niet-langer-vanzelfsprekend
Antoni
4 jaar geleden
2/3 van 12 jaar is 8 jaar. 2/3 x 12 = (2x12)/3 = 24/3 = 8 jaar. 2/3 van 5 jaar is 3 jaar en 4 maanden. 2/3 x 5 = (2x5)/3 = 10/3 = 3,33 = 3 jaar en 4 maanden. N.B.: In de praktijk wordt de werkelijke duur van het voorarrest nog afgetrokken van de duur van de gevangenisstraf.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@popeye, Als de Eerste Kamer het reeds op 25 juni 2019 ingediende wetsvoorstel Wet straffen en beschermen (o.a. wijziging van art 15 van het Wetboek van Strafrecht) aanvaardt, is bij een strafoplegging van 12jaar geen voorwaardelijke invrijheidstelling na zeven jaar meer mogelijk. De periode waarover v.i. wordt verleend, kan dan niet langer zijn dan twee jaren.

Antwoorden (2)

Zoals jij de vraag stelt is dat 2/3 x 5 x 365 dagen = 1216 dagen
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ na 1216 dagen in aanmerking voor v.i. klopt wel ongeveer. Van belang is hoe de strafperiode en de einddatum in het computersysteem zijn ingevoerd
Om de datum van de voorwaardelijke invrijheidstelling te berekenen gelden een aantal basis uitgangspunten.
Wanneer er een gedeeltelijk voorwaardelijke straf is opgelegd dan moet het volledige gedeelte van de onvoorwaardelijk opgelegde gevangenisstraf worden uitgezeten.
Is er een gevangenisstraf opgelegd van minder dan 2 jaar, dan gaat er 2/3 deel af van het gedeelte boven de 1 jaar af (boven de 1 jaar hoeft de verdachte dus maar 1/3 deel van zijn straf uit te zitten).
Bij een gevangenisstraf van 2 jaar of meer, gaat er 1/3 deel af over de volledige gevangenisstraf (de verdachte hoeft slechts 2/3 deel van zijn totale straf uit te zitten)
Wanneer er meerdere gevangenisstraffen zijn opgelegd, dan worden alle straffen bij elkaar opgeteld, en over het totaal de voorwaardelijke invrijheidstelling berekend
Enkele voorbeelden:
- iemand die is veroordeeld tot achttien maanden cel, komt vrij na veertien maanden (12 maanden + 1/3 van 6 maanden)
- iemand die is veroordeeld tot achttien maanden cel, waarvan vier maanden voorwaardelijk, komt niet in aanmerking voor voorwaardelijke invrijheidstelling, en komt vrij na veertien maanden
- iemand die is veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf, komt na zestien maanden vrij (24 maanden - 1/3 van 24 maanden).

- iemand die is veroordeeld tot zuiver vijf jaar gevangenisstraf, hetgeen niet vaak voorkomt, kan na 40 maanden voor voorwaardelijke invrijheidstelling in aanmerking komen. (60 maanden- 1/3 van 60 maanden) = 40 maanden.
Daders van zware misdrijven komen voortaan niet meer vanzelfsprekend na tweederde van hun gevangenisstraf vrij. De voorwaardelijke invrijheidstelling (v.i.) gaat bovendien maximaal twee jaar voor het einde van de straf in.
Voorbeeld:
Bij arrest van de Hoge Raad van 19 februari 2019 is de veroordeelde veroordeeld tot een gevangenisstraf voor de duur van 5 jaren en 11 maanden. De tenuitvoerlegging hiervan is op 6 augustus 2015 gestart.
De veroordeelde zou, gelet op artikel 15 van het Wetboek van Strafrecht, op 12 juli 2019 voorwaardelijk in vrijheid worden gesteld.
Na de alinea: …. Daders van zware misdrijven komen voortaan niet meer vanzelfsprekend na tweederde van hun gevangenisstraf vrij. De voorwaardelijke invrijheidstelling (v.i.) gaat bovendien maximaal twee jaar voor het einde van de straf in.... is een stukje tekst wegevallen: nl: als het aan de Minister voor Rechtsbescherming Sander Dekker ligt. Het is een wetsvoorstel dat nog door de eerste Kamer moet worden goedgekeurd.
** zie bij reactie
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
** Op 25 juni 2019 nam de Tweede Kamer met overgrote meerderheid de Wet Straffen en Beschermen aan. Alleen de Partij voor de Dieren was tegen.
Voornaamste wijziging art. 15 wetboek van strafrecht: Voorwaardelijke invrijheidstelling kan worden verleend aan de veroordeelde tot tijdelijke gevangenisstraf van meer dan twee jaren wanneer hij twee derde gedeelte daarvan heeft ondergaan, met dien verstande dat de periode waarover voorwaardelijke invrijheidstelling wordt verleend, niet langer kan zijn dan twee jaren. Het is nu aan de Eerste kamer.