Hoe ga je best te werk als je zelf actief wil deelnemen aan politiek?

Nu de belgische politiek weer eens uit elkaar blijkt te vallen, kriebelt het steeds meer bij mij om het beter te doen. Hoe begin je eigenlijk aan zoiets?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Lid worden van een politieke partij
Ingezonden brieven in de krant.
Meedoen met die partij op plaatselijk niveau, steunfractie o.i.d.
Het partijblad lezen. De vergadering op plaatselijk en landelijk niveau bezoeken. Je melden voor spreektijd over een onderwerp waar je iets over wilt zeggen.
Contact leggen met anderen, samen sterk staan.

Heel veel lezen en veel communiceren.
Zorgen dat men je gaat zien als degene die je bent: geinteresseerd in de zaken van het land en met een visie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De snelste manier is lid worden van een bestaande partij (en als je er de leeftijd voor hebt de bijbehorende politieke jongerenorganisatie) en direct ook actief worden.

Dan heb je het over interessante dingen als meepraten in werkgroepen die zich bijvoorbeeld over het verkiezingsprogramma buigen, maar ook dingen als flyers uitdelen en posters plakken. Intern netwerken binnen de partij is ook belangrijk om in een positie te komen waarin je verschil kunt maken.

Juist als je grote onvrede hebt, het beter wilt doen dan het huidige systeem, dan lijkt de aangewezen weg om een eigen partij op te richten in plaats van lid te worden van een bestaande partij. Dat is alleen helemaal niet eenvoudig. Naast het om je heen verzamelen van de juiste mensen, is het namelijk erg moeilijk om goed te functioneren in het politieke systeem als je dat nog niet van binnen kent. De mensen die succesvol een nieuwe partij oprichten, hebben dan ook bijna altijd al een zekere politieke 'opvoeding' achter de rug bij een gevestigde partij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heeft jouw gemeente ook openbare zittingen van de raad waarbij je inspraak kunt hebben.Je kunt ze eens bezoeken om te kijken welke standpunten er heersen bij de verschillende partijen. Als er een partij is waar je het grotendeels mee eens bent, kun je eens in gesprek proberen te komen bij een lid van de betreffende partij. Je kunt ook aangeven dat je wilt inspreken en dan wordt je tijd gegeven om je vraag te stellen of in te spreken. Vele partijen hebben ook een web-site en daarin kun je je vaak als lid melden. Je begint dus meestal in de gemeentepolitiek. Als je eenmaal lid van een partij bent en mensen hebt die het met je eens zijn, kun je overwegen je verkiesbaar te stellen bij de volgende verkiezingen. Als je dan genoeg stemmen hebt, kun je vaak in de gemeente commissie of zelfs -raad komen, als je zoveel stemmen krijgt dat je een zetel verdient. Daar moet je dan wel voor op de eerste plaats staan.
Alleen als je een eigen partij opricht heb je met de andere partijen niets te maken. Let wel, je moet je inschrijven bij de Kamer van Koophandel en je moet voor PR. zorgen, een penningmeester en een secretaris hebben, zelf ben je meestal de voorzitter of partijleider. Je kunt het allemaal zelf doen natuurlijk, maar dan is het erg veel werk! Vergeet ook niet dat lobbyen erg belangrijk is en ook veel tijd kost. Je moet nl. veel leden hebben om maar iets in te kunnen brengen. Vaak zijn de eenmans fracties geen lang leven beschoren omdat je nu eenmaal als je alleen bent afhankelijk bent van de andere partijen in hoever ze met je meegaan of wegstemmen.
amc