Partijen die een lijstverbinding hebben, worden als één partij gezien bij het verdelen van eventuele restzetels. Met lijstverbinding is de kans daarom groter op een restzetel. Partijen die zich met elkaar verwant voelen hebben soms een lijstverbinding vanuit het oogpunt dat als er een restzetel te verdelen valt, ze die liever naar die andere partij (of soms: één van die andere partijen) zien gaan dan naar een partij waar ze geen lijstverbinding mee hebben. Het is dus een manier om elkaar te helpen: je kunt nooit vantevoren weten óf je er voordeel van zult hebben en wie van de verbonden partijen er voordeel van heeft, dus het is echt een kwestie van "als ik zelf geen extra zetel kan krijgen, heb ik liever dat X hem krijgt dan dat hij naar een andere partij gaat."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een lijstverbinding heeft alleen betrekking op de verdeling van de restzetels. Hierbij worden de partijen die onderling hun kandidatenlijsten verbonden hebben als één partij beschouwd.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat zowel de PvdA als SP net enkele duizenden stemmen missen voor een extra zetel. Door de lijstverbinding kunnen deze stemmen worden samengevoegd waardoor het alsnog een extra zetel oplevert. Wie van de deelnemende partijen binnen de lijstverbinding de extra restzetel(s) krijgt is afhankelijk van de uitslag.

Van de regeling wordt al gebruikgemaakt door partijen die zich min of meer verwant met elkaar voelen, zoals ChristenUnie en SGP.