Zijn er nog gebieden waar je geschillen met de overheid niet kunt voorleggen aan een onafhankelijke (derde) partij (bv een rechter)? Zo ja, waar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snap je vraag niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel je krijgt een bekeuring omdat je auto niet geldig geparkeerd staat. Je kunt dan in bezwaar gaan bij de gemeente waar je de bekeuring van heb gekregen. Het is dus wel hetzelfde orgaan dat je bezwaar beoordeeld als die je de bekeuring heeft gegeven. De kans dat het in het bezwaar niet goed wordt afgehandeld omdat het dezelfde partij is wordt dan verkleint door na het bezwaar in beroep te kunnen gaan bij een onafhankelijke partij (vaak de rechter of een geschillencommissie) die een objectievere kijk en oordeel op de zaak kan hebben.
Ik hoop dat het zo duidelijker is?!

Het beste antwoord

Dictaturen als noord korea en iran etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de regel is dit zo in dictaturen.
Maar ook dichterbij zijn er voorbeelden van landen waar de invloed van de regering op de gerechtelijke macht wordt vergroot. Hongarije is zo'n land. Je kan daar ongetwijfeld nog wel je geschil voorleggen, maar of het kans maakt is maar de vraag. Op dit moment heeft Hongarije een begrotingstekort. Het IMF heeft hulp aangeboden, maar stelt als keiharde eis dat de rechtsspraak in Hongarije weer onafhankelijk moet worden. De minister president, Victor Orbán, heeft om die reden de lening geweigerd, en probeert nu uit oostelijke landen geld te krijgen.
Erg treurige ontwikkelingen, in een land dat gewoon binnen Europa ligt en lid is van de EU.
Venezuela is een ander land dat bij me opkomt. Je kunt het geen dictatuur noemen, maar het is er zeker zo goed als onmogelijk een zaak tegen de overheid aan te spannen en deze te winnen.