Welke factoren spelen mee voor de bepaling of een systeem, waarbij iederéén kan stemmen voor of tegen een wetsontwerp, een succes kan zijn?

Mensen hebben immers vaak internet waar men mee kan stemmen. De politieke partijen blijven dan bestaan om mensen op de hoogte te brengen van de voors en tegens van het wetsontwerp. Maar op hén hoeven we niet te stemmen.
Maar het parlement kan worden afgeschaft want het stemmen en discussiëren kan via internet door iedereen.
Maar wat zouden de factoren zijn om dat tot een succes te brengen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Factoren die van belang zijn om het tot een succes te maken zijn:

1. Hebben mensen tijd en zin om 1 maal per week te stemmen op het internet, en zich te verdiepen in de adviezen van al die politieke partijen?
2. Zijn mensen zoals jij en ik werkelijk in staat om complexe wetsvoorstellen goed te kunnen beoordelen?
3. Zouden politieke partijen de verleiding kunnen weerstaan om de zaken niet te rooskleurig voor te stellen?
4. Doet iedereen mee? Moet je het verplicht stellen om mee te doen? Want als 10% van de bevolking meedoet met stemmen, krijg je een schijndemocratie, onder aanvoering van politiek geinteresseerden.

We zullen het er snel over eens zijn, dat dit nooit gaat werken. Democratie betekent niet, dat wij over van alles en nog wat mogen beslissen. Democratie betekent dat wij mensen aanwijzen, die wij vertrouwen, en van wie wij denken dat ze op een verantwoorde manier beslissingen kunnen nemen over zaken die onze pet te boven gaan. Als je woensdag op Rutte, Pechtold, Sap of Samson stemt, zeg je letterlijk: "ik vertrouw het je toe, dat je de komende 4 jaar mijn belangen zo goed mogelijk vertegenwoordigt". Vervolgens gaan die politici mede namens jou aan de slag. Je geeft ze een mandaat.

In jouw plan zal een een voorstel tot belastingverlaging misschien wel met 85% voorstemmers worden aangenomen, met alle gevolgen vandien. Want niemand wil graag belasting betalen. En de partij die het waagt om te adviseren om vóór een BTW verhoging te stemmen, die kan het wel schudden.

Politiek is een vak, en je zult moeten weten waar je het over hebt. Het mooie van het huidige systeem is, dat we vrij mogen kiezen, maar dat daarna de politici zich niet meer met de waan van de dag hoeven te bemoeien. Als alles goed gaat, dan hebben ze 4 jaar de tijd om zich te bewijzen. Doen ze het niet goed, dan worden ze afgestraft, doen ze het wèl goed, dan mogen ze nog 4 jaar hun kunsten vertonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dan zou in ieder geval gegarandeerd moeten worden dat iedereen maar één stem kan uitbrengen.

Dat niet alleen. Die ene uitgebrachte stem per persoon mag ook niet herleid kunnen worden tot de persoon die 'm uitgebracht heeft. Dan zou het stemgeheim in gevaar komen.

Verder moet op de een of andere manier een betrouwbare uitdraai van de stemmen kunnen worden gemaakt. (Dat is ook de reden dat de stemcomputers zijn verdwenen. Er is geen controle mogelijk of de registratie van het apparaat juist is geweest.)
Computoon