Wordt rond lijken echt een lijn getrokken?

Als ik vanaf mijn werk naar huis fiets, kom ik over een lang fietspad waarop ooit met krijt het figuur van een man is getekend die daar ligt. De tekening is oud maar nog goed zichtbaar en niet over het hoofd te zien.

Het leek mij altijd te gaan over een grap, maar je weet maar nooit... Daarom dus mijn vraag.

In films zie je dat om een lijk eerst een krijtlijn getrokken wordt voor het lichaam verplaatst mag worden, zodat de houding en de positie nog gezien kunnen worden.

1. Is dat echt de standaardprocedure bij het behandelen van een lijk, of gewoon een Hollywood-uitvinding?
2. Als de recherche het doet, is het dan waarschijnlijk dat de tekening er na ruim 7 jaar (zo lang fiets ik er al) nog goed te zien is?

Bedankt!
~Amfi

Toegevoegd na 59 seconden:
Wat ik me dus afvraag is of de tekening op dat fietspad echt ooit om een lijk getrokken kan zijn geweest, ruim 7 jaar terug, of dat het ontegenzeggelijk om een grap gaat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ja, dit gebeurt echt. Jaren terug was ik getuige van een busongeval in mijn wijk in zoetermeer, fietser overleden. Daar is ook met krijt alles aangegeven en ook waar de bus en de fiets en brokstukken lagen. Dit voor de reconstructie van de gebeurtenis.
7 jaar is wel erg lang trouwens, dit krijt was met een paar weken weg. Ik denk dat 7 jaar alleen haalbaar is met verf, dus denk niet dat het van iets echt is, tenzij iemand het later heeft overgetrokken. Je kunt in de archieven of bij de politie informatie opvragen over eventuele oude zaken als je dat wilt.