Wat is precies het verschil tussen: minimal ideological space theory, minimal winning coalition en minimum winning coalition?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

De theorie van de 'minimal winning coalition' ('minimum winning coalition' is hetzelfde maar dan 'fout' geschreven) is gebaseerd op de speltheorie en stelt dat partijen na een verkiezing altijd geneigd zullen zij om met een zo klein mogelijke meerderheid te gaan regeren, omdat ze dan een zo groot mogelijke groep kunnen 'uitbuiten' wat hun de grootste winst oplevert.

De theorie van de 'minimal ideological space' stelt dat partijen altijd een voorkeur zullen hebben voor een coalitie met partijen die ideologisch zo dicht mogelijk bij henzelf staan.

In de praktijk zullen partijen streven naar een zo gunstig mogelijk compromis tussen die twee.

Toegevoegd na 26 minuten:
Dat laatste betreft dan de theoretische praktijk, want er is niet veel empirische ondersteuning voor deze theorieën, met name voor de eerste onderbreekt dit grandioos.
rose