Waarom zijn Europeanen linkser dan Amerikanen?

In VS heb je de Democratische en Republikeinse partij, beide zijn centrumrechts tot zeer rechts, ze kunnen geen linkse partijen en als die er zijn, spelen ze geen enkele rol van betekenis. In Europa heeft juist bijna elke land een sociaal-democratische partij (NL bijv. pvda en Duitsland SPD) die qua grootte te vergelijken is met een van de twee grote Amerikaanse politieke partijen.

Is er een verklaring voor dit verschil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Jeetje , hebje even . Zo 150 jaar terug , waren de sociale omstandigheden in Europa , heel heel slecht . Een werker kon nooit (bijna) naar een midden klasse komen . De adel , en de heersende klasse samen met de geestelijke macht vormde een hechte macht structuur . Kies recht bestond bijna niet , en in het begin alleen Vd notabelen . Ja dat ging aardig knellen , zeker in landen waar helemaal geen kleine modernisering had plaats gevonden . Zoals Rusland onder de tsaren . West Europa (dank zij napoleon) vrijheid gelijkheid broederschap had er aan geroken :) Actie geeft reactie omdat de verhoudingen zo scheef lagen kreeg je ook veel heftiger tegen reactie 's vh volk . Met soms een revolutie tot gevolg . Dan Amerika , was toen een moderne staat , iedereen kan alles bereiken , zonder van goede afkomst te hoeven zijn . Als je slim ,geluk ,(gemeen:))kon je bijna alles bereiken . Je kon je ongeluk niet echt aan het systeem de schuld geven . De Amerikanen voelden zich toen vrij , bevoordeeld , ten opzichte van het oude Europa , met z'n rangen en standen . En ja indien er geen rangen of standen zijn hoef je er ook niks aan te doen . Europa is na de oorlog ook meer gedemocratiseerd , en Amerika op dat gebied wat anders , mede door het 2 partijen stelsel komen vernieuwingen niet makkelijk omhoog . Daarbij Amerikanen vinden heel sterk dat je het zelf moet doen , en als dat niet lukt (heb je pech) :) helpt de staat een btj . In Europa leef je meer in een verzorgingsstaat , wij verwachten dat de overheid veel voor je doet , en brengen dat met ons stem bus gedrag tot uiting .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vergeet wel , dat je in Amerika Vd vorige eeuw wel de juiste huidkleur moest hebben .

Andere antwoorden (4)

Persoonlijke meningen zijn maar beperkt persoonlijk lijkt me. We zijn en blijven toch kuddedieren en eenmaal een geschiedenis verander je niet zo maar..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amerika is een jong land en dat betekend dat de mensen er vrij kort geleden als pionier zijn begonnen. Een pionier moet wel veel zelfvertrouwen hebben anders begin je er niet aan.
In Europa zitten de mensen vaak al meer dan duizend jaar op de zelfde plek en dan leer je wel dat je er samen moet zien te komen.
Aan de andere kant zitten Amerikanen meer in het verenigingsleven en bindt de kerk hen meer, terwijl de Europeanen steeds minder actief zijn in kerk en vereniging.
De pioniers namen het geloof met zich mee en dat vormde eerder een onderlinge band terwijl de overheid voor de pioniers nog ver weg stond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U moet Amerikaanse politieke partijen niet vergelijken met onze partijen. In Amerika zijn partijen vooral coalities van een groot aantal verschillende belangen. Ze zijn niet, of in elk geval niet uitdrukkelijk, gebaseerd op ideologie, geloof of klasse.

Als organisatie stellen ze niet zoveel voor, het zijn vooral kiesmachines, actief bij verkiezingen. Ze zorgen ervoor dat hun kandidaten worden gekozen voor de openstaande functies. Het programma kan van de ene naar de andere kandidaat nogal wat variëren. Zo is een Democraat uit het zuiden meestal veel conservatiever dan een Republikein uit het noordoosten. Omdat ze alleen actief zijn in verkiezingen, is er meestal geen oppositieleider die een partij leidt als ze niet het presidentschap hebben. Dat is een probleem, want daardoor is het moeilijk de zittende president onder druk te houden. Het werkt heel anders dan in een parlementair systeem.
Zo kennen partijen geen leden. In Amerika moet je je registreren om te kunnen stemmen. Dat kan als Republikein, als Democraat of als Onafhankelijke. Zo’n registratie heeft geen betekenis, behalve dat je bij voorverkiezingen bij de betreffende partij mee mag stemmen. Maar je betaalt geen lidmaatschapsgeld of zo. Er zijn geen ledenvergaderingen.
In de loop van de tijd zijn de organisaties van de Democraten en de Republikeinen zo sterk geworden, dat nieuwe partijen maar moeilijk de strijd aan kunnen gaan. Er zijn wel sterke derde partijen Eugen Debs, de socialist die aan het begin van de twintigste eeuw behoorlijk wat steun kreeg.geweest, zoals de Socialistische Partij aan het begin van de Twintigste Eeuw.
Omdat die twee grote partijen de politiek domineren, hebben ze het moeilijk gemaakt voor derde partijen en onafhankelijken om met het politiek spel mee te doen. Ze hebben per staat regels gemaakt om te zorgen dat je veel handtekeningen of veel geld nodig hebt om mee te mogen doen.
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet waar dat Europeanen linkser zijn dan Amerikanen.
De Democratische partij in de VS is te vergelijken met een combinatie van partijen als D66 en PvdA met een vleugje VVD in Nederland,hoewel een echte vergelijking heel moeilijk is.
De Republikeinse partij kun je op dezelfde hoogte plaatsen als de VVD,PVV en SGP bij elkaar opgeteld,ook hier geldt,echt vergelijken is heel moeilijk.
Het feit dat de twee "gangbare" partijen eigenlijk alleen maar "de macht" hebben komt eenvoudigweg door het Amerikaanse kiesstelsel.
Andere partijen,want die zijn er wel degelijk,(van extreem links tot extreem rechts) komen door het ondemocratische karakter van dit stelsel nooit aan voldoende steun om ooit aan de macht te komen.
Soms "dreigt" het wel te gebeuren maar door het stelsel wordt dit telkens in de kiem gesmoord.
Het zou voor de VS een goede zaak zijn dat het kiesstelsel zou worden veranderd in bijv. het Nederlandse stelsel van evenredige vertegenwoordiging.
Je zou verrast zijn door de verschuivingen die er dan plaats vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Amerikaanse kiesstelsel is net zo als het Britse kiesstelsel absoluut niet democratisch te noemen omdat nieuwe partijen die zich willen vestigen meestal geen schijn van kans hebben.
En de uitdrukking "grootste democratie" duidt op de grote van de VS (in oppervlak) en betekend niet dat de VS de beste democratie heeft.
Dit is dezelfde redenering die wordt gebruikt bij de samenstelling van de G20.
De G20 bestaat uit de 20 zgn. "rijkste" landen.
Nee in werkelijkheid bestaat de G20 uit enkele grote landen uit het rijkste deel van de wereld.
Als we uitgaan van de rijkste landen zou Nederland nl. permanent zitting moeten hebben in de G20 maar,omdat Nederland een klein land is heeft zij geen zitting in de G20.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook in het antwoord van trysocio kun je lezen wat ik bedoel,ik citeer:
De twee partijen Republikeinen en Democraten hebben het voor andere (derde) partijen moeilijk gemaakt om met het politieke spel mee te doen.