Wat gebeurt er nou eigenlijk als je 144 belt?

Komt dan zo snel mogelijk een dierenambulance? Of komt er dan een politiewagen? Met andere woorden: wie wordt door de centrale gewaarschuwd om uit te rukken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

vaak wordt de meldig doorgegeven aan de dierenambulance.
144 is niet voor zieke, zwakke of gewonde dieren maar voor mishandeling en dergelijke.
Een aangereden zwaan moet gewoon naar de dierenambulance gemeld worden.
Een hond in een afgesloten auto in de zon naar 144 en de dierenpolitie.
Rare regeling, maar zo schijnt het te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
alleen je eerste zin klopt, -

Andere antwoorden (5)

Dan komt er de dierenpolitie, maar ligt ook aan wat je gaat doorgeven via de telefoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het hangt van de situatie af, en de beschikbare middelen, wie er gebeld wordt.
wij als dierenambu worden vaak door 144 gebeld voor een klus.
al naar gelang de melding delegeren ze naar ons, of of een andere instantie.
dat kan ook de brandweer zijn bijvoorbeeld, of de gewone politie.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zit je op de dierenambu??? wat geweldig!!!!!
Rieneke1
12 jaar geleden
niks voor jou dan channeke?
de meeste ambu's zitten te springen om vrijwilligers.
Hangt af van het probleem. Heb enige tijd geleden een melding gedaan, toen kwamen twee agenten van de dierenpolitie, en die belden vervolgens weer de juiste mensen om het beest in nood te kunnen redden, en daarna de dierenambulance om 'm naar het asiel te laten brengen. Vervolgens de dierenbescherming om wat dingen af te handelen, en de wijkagent om een en ander door te geven over de hele situatie.

Het viel me trouwens op dat de agenten wel in uniform waren, maar dat ze niet in een politieauto reden. Geen idee of dat standaard is, maar ik zat me af te vragen in wat voor auto ze zouden komen, vandaar dat het me opviel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 144 belt dan word er gekeken wie er benaderd moet worden. Zo kan bij dierenverwaarlozing (geen acute nood) de dierenpolitie ingeschakeld. Voor een aangereden hond (wel acute nood) wordt de dierenambulance ingeschakeld.

Als de dierenambulance wordt ingeschakeld, blijkt dat 144 eigenlijk niet bedoeld is voor de acute noodgevallen. De 144-centrale kan geen bellers doorverbinden met de dierenambulance. De medewerkers van de dierenambulance zullen de beller terugbellen, waardoor kostbare minuten worden verspild. De dierenambulance is overigens wél rechtstreeks te bereiken via 0900-8844; deze centralisten kunnen een beller wel doorschakelen.

Toegevoegd na 41 seconden:
*dan wordt er
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deelvraag maar is het verboden omdat voor de grap te bellen ? net als 112 en als je dit doet krijg je er dan veel last me ?
Dit was gewoon nieuwsgierig heid ik ben dit niet van plan fzo .