Is het wel verantwoord dat politieke partijen als het CDA, CU en SGP vanuit geloofsovertuiging politieke besluiten nemen?

Scheiding van kerk en staat is in mijn ogen een belangrijk beginsel waardoor ruimte wordt overgelaten aan de burger om vrij te kunnen zijn in de keuze van geloof. De politiek zou neutraal moeten zijn. Is het in dit opzicht wel verantwoord dat politieke partijen als het CDA, CU en SGP vanuit geloofsovertuiging politieke besluiten nemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Een ander deel vrijheid in dit land, is de vrijheid om een politieke partij op te starten. Als je een politieke partij opricht, helpt het als je ook programmapunten hebt, en vanuit een religieuze overtuiging kun je natuurlijk een heleboel standpunten halen.

Als ze zich verder gewoon aan de Nederlandse wetten houden (en dus niet vrouwen gaan weren van verkiesbare posities, direct in strijd met discriminatiewetgeving) vindt ik niet dat er een probleem is - je kunt tenslotte altijd gewoon stemmen op een andere partij. Ik ben het dan wel niet EENS met hun standpunten, maar dat moet mogen, in een democratie.

Als zo'n partij dan aan de macht komt, en op basis van hun partijprogramma politieke beslissingen neemt, dan is dit hetzelfde als wanneer welke andere partij dan ook politieke beslissingen neemt op basis van hun liberale, socialistische, communistische, pragmatische, nihilistische, veganistische, of hedonistische partijprogramma. Je kunt mensen niet hun recht ontnemen om op een politiek platform hun mening te uiten omdat je vindt dat die mening gebaseerd is op verkeerde informatie. Je kunt natuurlijk wel hier tegenin gaan, en op basis van gegronde argumenten proberen deze te overtuigen, zodat er bij een eventuele stemming in jou voordeel gestemd zal worden.

Toegevoegd na 1 uur:
Scheiding van kerk en staat zou tenslotte alleen moeten betekenen dat de kerk als organisatie zelf geen invloed heeft op besluitvorming, en dat de overheid geen religieuze zaken aan het volk zou mogen opdringen. Het zegt niets over de opvattingen en ideeën van de politici zelf, zolang de andere twee punten niet in het geding komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Aan de ene kant ben ik het met je eens. Ik vind het een heel eng idee als er allemaal beslissingen worden gemaakt, die ons aangaan, op basis van wat er in een oud boek staat, waar allemaal onzin in kan staan dat dan maar overgenomen wordt omdat het tenslotte in dat boek staat, en dus waar moet zijn. Ik zou veel liever zien dat mensen fatsoenlijk nadenken en de realiteit als uitgangspunt nemen.
Maar aan de andere kant baseert elke partij zich op hun eigen overtuigingen en idealen, die anderen onzin kunnen vinden, dus waarom zouden zij dat dan niet mogen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dit omdat de kerk van de staat gescheiden is ,de kerk heeft geen rechtstreekse invloed op de politieke partijen,alleen doordat de mensen die in de partijbesturen zitten een bepaald geloof aanhangen,en daarbij proberen de richtlijnen van dat geloof iin de maatschapppij te integreren maakt nog niet dat het scheiden van kerk en staat in gevaar komt,tenslotte is iedereen als individu toegestaan om lid te worden van voornoemde partijen,daar je in dit land niet verplicht bemt om op te geven welk geloof je aanhangt (of niet ) is er geen werkelijke gemeentelijke registratie van geloof en valt er dus slecht te controleren of je al dan niet bij een christelijke geloofsgroep aangesloten bent, en of je dan ook praktizerend gelovige bent.Daarbij opgetelt is het ook nog zo dat de poolitieke bewustzijn en daarmede het lidmaatschap van de Nederlandse burgerij alhier zo laag is dat de parijen blij zijn met ieder lid dat ze krijgen kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net of er alleen problemen komen door mensen die met een bepaalde geloofsovertuiging in de politiek zitten zeg.

Je doelt waarschijnlijk op abortus en euthanasie. Nu zijn er ook mensen op tegen die niet gelovig zijn.

Als je het geloof weghaalt zijn er nog steeds meningen.

Buiten dat is het geloof in niets een misschien nog grotere berdreiging van onze maatschappij omdat er dan helemaal geen remmingen en bezwaren meer zijn iets wel of juist niet te doen.

En de geloven die van oorsprong in Nederland aanwezig zijn waren zwaar op hun retour, totdat de Islam zich zo nadrukkelijk ging presenteren. Als reactie hierop gingen er weer hakken in het zand en er dus een partij als de CU boven kwam drijven.

Mij lijkt dat er heel snel iets gedaan moet worden aan de extreme vorm van de Islam in Nederland. Daar zit namelijk het probleem. De fundamentalistische Islam is veel en veel extremer dan alles wat we ooit hier gehad hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar zeg je dan niet dat onderscheid zou moeten worden gemaakt in geloof. Aan de ene kant mag een conservatieve christelijke partij als de SGP wel, maar een conservatieve Islamitische partij niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet dat de islam al op hetzelfde niveau zit voor wat betreft relativeren als de ons bekende Nederlandse geloven. Klaar. Of ga jij anders beweren? Lees je de krant wel eens?
Nee, politieke partijen die vanuit geloofsovertuigingen politieke besluiten nemen zouden ze wat mij betreft direct moeten schrappen. Maar aangezien er gelovigen zijn die daar anders over denken kun je daar weinig tegen doen niet? Democratie heet dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen heeft recht zijn mening vertegenwoordigt te zien en zijn levensovertuiging....niet allleen humanisten en atheisten maar ook gelovigen, christenen, moslims, hindoes, boedhisten, joden ea..
Derhalve mag iedereen een politieke partij oprichten die die levensovertuiging uitdraagt.
En zo krijg je partijen (als er genoeg animo vor is) die de door hun te accorderen besluiten toetsen aan hun levens overtuiging.
Dit te willen verbieden is derhalve een groter gevaar voor de democratie....want je wilt een groep mensen monddood maken die toevallig een andere mening hebben.
Persoonlijk vind ik van niet, want ik vind dat politieke besluiten op rationele argumenten genomen moeten worden. Maar van de andere kant: we leven in een democratie waar een bepaald percentage van de bevolking blijkbaar vindt dat religieuze overwegingen wel een rol moeten spelen in de besluitvorming. Als deze mensen niet tegemoet wordt gekomen dan bestaat het gevaar dat een grote groep nederlanders gemarginaliseerd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle partijen nemen besluiten vanuit hun levensovertuiging, alleen is die levensovertuiging bij sommige partijen een officieel geloof en bij andere een liberaal, democratisch, anti-islamistisch, of socialistisch, gedachtegoed.
Hoe duidelijker de coherentie van het gedachtegoed van een partij is, hoe beter een kiezer de keuze voor of tegen die partij kan maken. En dat komt de parlementaire democratie ten goede.
Bij een partij als D66 of PVV is het elke keer weer afwachten wat hun standpunt de nieuwe kabinetsperiode is, terwijl die van de SGP en de SP allang vastligt.
Partijen met hun absolute manier van denken, zijn desondanks democratischer dan partijen die hun standpunt van de waan van de dag laten afhangen.

(Overigens ben ik het met de standpunten van de SGP en de SP over het algemeen inhoudelijk niet eens, dus stem ik niet op ze).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik vind het wel verantwoord, mits de redenen daartoe de mens kwaad kan doen op één of andere manier.

En de maatschappij kan zelf kiezen waar ze op stemmen, en in de politiek geldt ook waar de meeste stemmen gelden....
Dus ik zie er geen kwaad in.