In Europa zal de klap van een bankroet (zo heet het faillisement van een heel land) niet zo hard aankomen als de meesten denken. Europa doet veel zaken met aziatische landen en dat bereid alsmaar uit. Amerika telt allang niet meer mee en ze zijn zelfs volgens hun eigen richtlijnen een derde wereld land.

Amerika heeft zichzelf al tientallen jaren geleden over de afgrond gestort door hun belachelijke handelspositie: de hele wereld moet Amerikaanse producten kopen en ze zijn uiterst verontwaardigd als men daar een accijn op zet.

Van de andere kant staan er in Amerika zeer zware accijns op alles wat van buiten de usa komt. Dat is ook de reden waarom je daar de man bent als je Mercedes, BMW of Porsche rijd in plaats van Cadillac. Duitse auto's zijn daar niet te betalen.

Een andere indicatie is dat de Arabische Liga al enkele malen in discussie is geweest om de euro als standaard betaalmiddel voor de olie te nemen in plaats van de dollar.

Wat de beurs zal gaan doen is niet te voorspellen, mede omdat dit een heel wankel evenwicht is dat wordt bepaald door pure emotie en kuddegedrag van de aanwezige handelaren.

Veel Aziatische landen zoals China, Taiwan en Vietnam klimmen bij de berg op en dat kan in de toekomst wel eens een markt worden die een veelfout groter is dan Amerika met al zijn lastige accijns en voorwaarden. Zeker als de Aziaten die flauwekul achterwege laten.

De grootste klap zal aankomen bij de vele krijgsheren in die oeleboeletamtam landen en bananenrepublieken die allemaal hun oorlogjes uit vechten met dan niet meer verkrijgbaar Amerikaans wapentuig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

volgens mij heeft de hele wereld dan een heel groot probleem :!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zullen we nooit weten,want in mijn mening zijn ze failliet. Als je zo woest bankbiljetten aan het bijdraaien bent, dan is het nog net Geen Robert Mugabe uit Zimbabwe, maar het komt er wel dicht in de buurt.

Maar we zullen het nooit te weten komen, want al zijn ze failliet, ze stoppen het toch onder de pet.

Want over een puur hypothetische vraag kun je alleen maar speculeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de gigantische staatsschuld van de USA zou een particulier al vele honderden keren failliet zijn geweest.

Ik ken de Amerikaanse wet niet zo, maar in veel landen is het in de wet vastgelegd dat 'het land' niet failliet kàn gaan.

Maar stel dat het daar wèl kan..dan is de ramp niet te overzien.

Een economische eenheid zoals de USA is, is van zodanig grote invloed op alle andere economieën in de wereld dat ineenstorting van die Amerikaanse economie heel de wereld in haar val meesleuren zou.

Als gevolg hiervan zou er een wereldcrisis ontstaan die uiteindelijk gemakkelijk tot een oorlog zou kunnen leiden.

Dan maar liever de inflatie die door het bijdrukken van geldbiljetten ontstaat..ja toch?

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Dalen2;

Dan kun je er goedkoop op vakantie. Maar dan is China ook zijn grootste exportmarkt kwijt evenals hun lucratieve handeltje in het herfinancieren van Amerikaanse schulden, dus dat zullen ze vast niet laten gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me dat elke land failliet gaat. En is er dan nog failliet, want er is dan geen referentie meer en is iedereen weer gelijk.