Wat is een staatscommissie?

Er bestaan in de parlementaire geschiedenis van Nederland vele 'Staatscommissies', bijvoorbeeld de Staatscommissie-Ruijs de Beerenbrouck (1918), Staatscommissie-Van Schaik (1950), Staatscommissie-Biesheuvel (1982) en diverse Staatscommissies-Grondwet (bijv. 1814, 1848, 2009). In ieder geval dat ik kan vinden zijn ze ingesteld door de Regering, en doen ze onderzoek naar een ingewikkeld vraagstuk.

Mijn vraag is vooral wat de formele staatsrechtelijke definitie en context van een dergelijke commissie is. Wat maakt een Staatscommissie anders van een gewone onderzoekscommissie (bijv. Commissie-Deetman), wat zijn de bevoegdheden, is er een wettelijke basis?

Weet iemand een website die dit goed en met autoriteit beschrijft?

Toegevoegd na 5 uur:
Let op, ga niet af op het Wikipedia-artikel "Staatscommissie", dat ben ik juist zelf aan het schrijven.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Een staatscommissie bereid grondwetswijzigingen voor. Dit is bij gewone onderzoekscommissies niet het geval.

De functie van staatscommissies voor grondwetsherziening (zie de bron) geeft meer informatie.
Een citaat uit deze bron: "De staatscommissie is namelijk een ad hoc adviesorgaan waarvoor geen vaststaande definitie of functieomschrijving bestaat. Ter vergelijking, voo permanente advieslichamen zoals de Sociaal Economische Raad bestaan wel regels, net als voor bijvoorbeeld een staatkundig orgaan als de ministerraad.
Een staatscommissie bestaat echter pas als deze bij Koninklijk Besluit is ingesteld.
In zo’n Koninklijk Besluit staat, voor elke staatscommissie opnieuw en doorgaans in
zeer vage formuleringen, de enige functieomschrijving die er voor deze
staatscommissie is."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas werkt de link niet. Je stelt dat een staatscommissie grondwetswijzigingen voorbereid, maar hoe zit dat dan bijvoorbeeld met de Deltacommissie (1953)? Als ik het goed begrijp was dat ook een staatscommissie. Of de Staatscommissie Zuiderzee (Commissie-Lorentz), of Staatscommissie-Van Rijckevorsel (vrijwilligersleger)?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog eens de link: http://www.historici.nl/Onderzoek/tijding/bijdragen/De_functie_van_staatscommissies_voor_grondwetsherziening._Regels_en_gebruiken_in_de_commissies-Beel_(1946)_en_-Van_Schaik_(1950-1954)/Karin%20van%20Leeuwen%20De%20functie%20van%20staatscommissies%20Bijgesneden.pdf
Werkt nu hopelijk wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of als ingekorte link. Bovenstaande doet het ook niet.
http://tinyurl.com/jwxr3wf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een suggestie. Kan het zo zijn dat een staatscommissie dan bij Koninklijk Besluit benoemd wordt en de andere commissies door het zittende kabinet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is mijn vermoeden inderdaad, maar de Deltacommissie lijkt daar weer een uitzondering op te zijn? De hierboven gelinkte bron had ik inderdaad wel gevonden, en bevestigt dat vermoeden - maar gaat toch vooral in op wat gebruikelijk is in de laatste decennia terwijl de staatscommissies veel langer teruggaan. Zo zouden er staatscommissies zijn die al meer dan 100 jaar in functie zijn...