hoeveel kost de beveiliging van de hr. Wilders eigenlijk de belastingbetaler?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hij uberhaupt beveiliging nodig heeft komt door diezelfde belastingbetaler, trouwens ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zo is dat. Mijn politicus is het niet, maar die beveiliging is gewoon nodig, dat is helaas in het verleden wel gebleken. Ooit was er een tijd dat links pacifistisch was, en de Islam vrede predikte.....helaas wijst de praktijk inmiddels anders uit.

Antwoorden (4)

Dat is niet bekend en zal ook niet bekend worden. Afgelopen jaar nog is na een WOB-verzoek het declaratiegedrag van de bewindslieden flink besproken in de media. Werkelijk álles werd bekend, tot de bonnetjes van McDrive na een lange vergaderdag aan toe. Het enige waar géén informatie over naar buiten kwam, waren de kosten van de beveiliging van bewindslieden of van Geert Wilders. Hieruit zou namelijk het niveau of de aard van die beveiliging te herleiden kunnen zijn, wat weer nieuw gevaar kan opleveren. Er worden wel eens schattingen gemaakt door onderzoeksjournalisten of mensen uit de beveiliging, maar de precieze - officiële - cijfers zijn dus niet bekend en zul je niet terugvinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit wordt om redenen die een andere vraagsteller aangeeft niet bekend gemaakt.

Ik heb echter begrepen dat de heer Wilders 24 uur per dag 7 uur per week beveiligd wordt. Als we alleen al de personeelskosten bekijken moet dit ruim boven de euro 300.000.- per jaar liggen om het mogelijk te maken dat er continu 1 persoon bij hem is.

Stel: beveiliger verdient euro 2600.-/maand, met vakantiegeld erbij euro 33.696.- per jaar. Nemen we 15% voor de sociale lasten dan kost één beveiliger al (33.696 * 1,15) een kleine 39.000.-/jaar.

Maar de heer Wilders is 24/7 beveiligd. Uitgaand van een 8-urige werkdag heb je dus 3 beveiligers nodig per dag. Per jaar dus in totaal ruim 216.000.- euro om met 1 beveiliger tegelijk de heer Wilders continu te beveiligen.

Maar dan ben je er niet want een gewone werkweek heeft 5 dagen. De heer Wilders is echter 7 dagen per week beveiligd. Dus we nemen voor het gemak 7/5 * 216000.- = euro 302.400.-.

Uiteraard komen hier nog kosten bij voor het inhuren van scanners, poortjes e.d. en grootschaligere inzet tijdens drukbezochte bijeenkomsten. Bovendien heb ik in bovenstaande ‘berekening’ geen rekening gehouden met de vakantiedagen van iedere beveiliger. Tijdens de vakanties zullen er vervangers moeten komen en die kosten uiteraard ook weer geld.

Toegevoegd na 53 seconden:
7 uur per week -> 7 dagen per week

Toegevoegd na 3 uur:
Nog verder gezocht:

Citaat van bron:
"(...) de permanente beveiliging van Wilders (kosten tot nu toe volgens minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin: 10 miljoen euro) (...)"

Het citaat dateert van januari 2010. En 'tot nu toe' verwijst naar het jaar waarin Theo van Gogh werd vermoord (november 2004).

Dus in die periode van zeg 5 jaar zou de beveiliging gemiddeld 2 miljoen euro per jaar hebben gekost.
Computoon
11 jaar geleden
Is niet bekend. Echter kan je er wel van uit gaan dat dit jou persoonlijk nog geen €0,50 per jaar kost... ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hoogte van het bedrag is niet relevant omdat de definitie van een staat is dat dit rechtsorgaan haar onderdanen beschermt. Dit geldt voor het volk maar misschien wel een beetje extra voor volksvertegenwoordigers. Een staat valt indien zij niet meer in staat is de democratie te verdedigen.
11 jaar geleden
ItisILeClerc
11 jaar geleden
uitstekend antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal juist.