Welke politieke partij is het beste voor studenten bij de verkiezingen van 12 september?

Ik ben 19 jaar en dus mag ik stemmen. Het probleem is alleen dat politiek me nooit echt geïnteresseerd heeft, dus ik weet ook eigenlijk niets van de plannen waar de partijen voor staan.
Met 'het beste voor studenten' bedoel ik partijen die:
- vinden dat de studiefinanciering geen lening moet worden
- vinden dat de OV kaart voor studenten gratis moet blijven
- vinden dat de langstudeer boete moet worden afgeschaft (voor zo ver ik heb meegekregen is ongeveer iedere partij hier voor inmiddels)

Weet iemand welke partij het beste aan de bovenstaande eisen voldoet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Het is zinvol om iets verder te kijken dan je neus (studie) lang is maar je kunt natuurlijk prima beginnen bij de punten die je zegt. Een heel mooi overzicht vind je in de bron. Omdat ik daar niet naar mag verwijzen hier een paar partijen uit de bron:

VVD en het hoger onderwijs:
Langstudeermaatregel:
Afschaffen.

Sociaal leenstelsel:
De basisbeurs en de aanvullende beurs worden vervangen door een lening in zowel de bachelor- als masterfase. Dit geldt voor nieuwe gevallen.
Prestatieafspraken: VVD kiest voor prestatieafspraken, dus hoe beter de student/opleiding hoe meer geld er naartoe gaat.

OV-kaart:
Trajectkaart.

PvdA en het hoger onderwijs:
Langstudeermaatregel:
Afschaffen.

Sociaal leenstelsel:
De basisbeurs en de aanvullende beurs worden vervangen door een lening in zowel de bachelor- als masterfase. Dit geldt voor nieuwe gevallen.

Algehele budget voor onderwijs:
Gekort.

Schaalverandering:
Klassen worden groter, het aantal opleidingen/faculteiten kleiner.
Kwaliteit van hoger onderwijs: Invoeren van eindtoetsen, kwaliteit van instellingen wordt getoetst en openbaar gemaakt. De onderwijstijd wordt verlengd.
Kunstopleidingen:

Minder studenten door strengere voorselectie.

PVV en het hoger onderwijs:
Algehele budget voor onderwijs: Gekort.

Schaalverandering:
Klassen worden groter, het aantal opleidingen/faculteiten kleiner.

Kunstopleidingen:
Minder studenten door strengere voorselectie.

CDA en het hoger onderwijs:
Langstudeermaatregel:
Afschaffen, voor zover deze een korting betrof voor student.

Algehele budget voor onderwijs: Gekort.

Prestatieafspraken: CDA kiest voor prestatieafspraken, dus hoe beter de student/opleiding hoe meer geld er naartoe gaat.

Collegegeld: De collegegelden worden vrijgegeven, de instellingen bepalen het collegegeld.

Schaalverandering:
Klassen worden groter, het aantal opleidingen/faculteiten kleiner.

Kwaliteit van hoger onderwijs: De kwaliteit van onderwijsinstellingen wordt openbaar gemaakt.

OV-kaart: Student krijgt €60,- per maand op ov-chip kaart.

SP en het hoger onderwijs:

Langstudeermaatregel:
Afschaffen.

Kwaliteit van hoger onderwijs: Meer contacturen.

Aanvullende beurs:
Wordt verhoogd.

Schaalverandering: De klassen worden groter.

D66 en het hoger onderwijs:
Langstudeermaatregel:
Afschaffen.

Sociaal leenstelsel: De basisbeurs en de aanvullende beurs worden vervangen door een lening in zowel de bachelor- als masterfase.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kun je allemaal hier lezen:
http://www.studentenbureau.nl/studenten-stemwijzer

Deze stellingen zijn voorgelegd aan de politieke partijen:

1. De basisbeurs voor studenten moet behouden blijven (in de huidige vorm)

2. Studenten moeten hun OV-rechten behouden tijdens de duur van de prestatiebeurs en het eerste jaar van de leenfase

3. De langstudeerboete moet afgeschaft worden

4. Een tweede studie en/of schakelprogramma moet even duur zijn als een eerste studie

5. Het maximum leenbedrag moet worden opgeschroefd vanwege de toegenomen studiekosten

6. De overheid moet een extra belastingvoordeel geven aan starters die een eerste huis willen kopen/hypotheek afsluiten

7. De controle op het kwaliteit van het hoger onderwijs moet verscherpt worden

8. De bijverdiengrens moet worden verhoogd voor studenten die naast hun studie werken of een eigen bedrijf hebben.

Dubbel klik in het plaatje hieronder voor het resultaat.

Overigens zou ik, als ik student was, het best belangrijk vinden wat de politieke partijen allemaal willen met studenten en studeren, maar ik zou me daar zeker niet alleen door laten leiden. Studeren duurt niet zo heel erg lang, en na je studie vind je misschien wel heel andere dingen belangrijk.