Moet je om Minister-President te worden politicologie hebben gestudeerd? En is het een vereiste om minimaal een atheneum-diploma te hebben?

Rutte en Balkenende hebben beiden een vwo-diploma. Zal er dus ooit een vmbo'er MP worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Nee hoor. Rutte heeft bijvoorbeeld geschiedenis gestudeerd.

Wel zal je sneller iemand met een hogere opleiding als minister (president) zien dan iemand met een lage opleiding. Het is nogal een zware functie waar behoorlijk wat bij komt kijken. Een vereiste is het niet. Als je politieke partij maar groot genoeg wordt om te bepalen wie gaat regeren. Ministers worden ook aan alle kanten bijgestaan door adviseurs dus echt erg is het niet als een minister van een bepaald onderwerp weinig tot niks af weet. Een goede opleiding maakt wel dat je (nou ja; in theorie iig) beter onderscheid kan maken tussen betrouwbare en onbetrouwbare informatie kan maken en zo een betere beslissing kan nemen.

Het kan dus zeker dan een VMBO-er MP wordt. Gemakkelijk zelfs. Jan Marijnissen van de SP bijvoorbeeld was bankwerker voor hij in de politiek ging en als de SP wat groter was geweest onder zijn leiding (en zo heel veel scheelde het niet) dan had hij best minister kunnen worden.

De meeste politici zijn echter wel hoger opgeleid. Al is het maar omdat je onder hoger opgeleiden meer mensen zal vinden die interesse hebben in de politiek en gemakkelijker omgaan met organiseren en het omhoog werken in een politieke organisatie. Echt een specifieke opleiding heb je niet nodig. Je zal echter wel eerder iemand die rechten iod. gestudeerd heeft in de politiek zien dan iemand die werktuigbouw heeft gedaan. Maar ook dat is meer om persoonlijke interesses en niet vanwege de opleiding zelf. Mensen met een zakelijke of organisatorische achtergrond zullen eerder voor een dergelijke carrier gaan of een eigen partij oprichten dan mensen met een technische achtergrond die liever praktisch bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het maakt niet uit wat voor nivo je heb want de president word gekozen en je mag altijd zelf een partij oprichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik weet wel dat als je nivo in plaats van niveau schrijft je maar weinig kans maakt.
iedereen mag het worden die een bevredigende verklaring omtrent het gedrag kan laten zien, dus ook een vmbo-er.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om minister-president te worden heb je geen specifieke opleiding nodig.Wel lijkt het handig dat je op een hoog niveau kunt functioneren en veel kennis hebt danwel in staat bent om specifieke kennis eigen te maken. In de praktijk zullen het altijd mensen zijn die al in de Kamer zaten en dus weten hoe politiek werkt. De kans dat iemand met een vmbo opleiding in de Kamer komt is aanwezig doch niet groot te noemen. Partijen zullen zorgvuldig selecteren als personen op de lijst komen en dus kans hebben om in de Kamer te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn helemaal geen eisen op gebied van onderwijs voor politici; ik denk dat er misschien best wel zijn die een VMBO diploma hebben.