Wat houdt "links consertief" concreet in op politiek vlak?

Afgeleid van:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek/article/detail/3301206/2012/08/15/Ook-de-traditionele-middenpartijen-trekken-weg-uit-het-politieke-centrum.dhtml

Ik denk dat ik links conservatief ben, maar welke denkwijze/opvattingen zijn voor dit kwadrant typisch?

Vraagje apart: zijn er mogelijke partijen of goede alternatieven voor mensen zoals ik als ik links conservatief ben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je "kieskompas" geprobeerd? (http://www.kieskompas.nl)
Dit is een soort stemwijzer, waarbij je na het beantwoorden van wat vragen een grafiekje krijgt met die kwadranten.
Aan de hand van je antwoorden op de vragen, wordt aangegeven op welke plek in de grafiek je thuishoort. De (grootste) partijen staan er ook allemaal in, op een bepaalde plek:
http://www.kieskompas.nl/page/1/nl/default#top
Bij de combinatie links/conservatief staat er overigens geen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke Vraag! Het kieskompas is door Krouwel en trouw ontwikkeld. De indeling links conservatief is van Krouwel.

Het beste antwoord

Dit zijn termen uit het politieke spectrum. De klassieke manier is een een dimensionale indeling van links naar rechts.

Links: is progressief, vernieuwend. Risico nemen en dingen anders willen doen.

Rechts: conservatief. Behoudend. Zoals het nu gaat gaat het goed.

Er zijn ook tweedimensionale indelingen waarbij je onder en boven hebt en je een kwadrant krijgt. Andre Krouwel heeft zo'n kwadrant ontworpen waarop de onderas conservatief en bovenas progressief staat. Deze indeling wordt gebruikt in de stemwijzer kieskompas en dat betekent dat mensen die linksonder in het kwadrant uitkomen links conservatief zijn.

Het artikel in trouw gaat er over dat de traditionele middenpartijen uit het centrum (van dat kwadrant) wegtrekken.

Concreet betekent dat een links conservatieve partij een linkse, meer communistische / nationalistische partij is zoals in België de cdH en FN.

Toegevoegd na 5 minuten:
In feite gaat het artikel er juist over dat er in Nederland eigenlijk geen links conservatieve partijen meer zijn. Voorheen was dit het speelveld van de ChristenUnie, maar die zijn volgens Krouwel dus opgeschoven.

In het overzichtsartikel op wikipedia over het conservatisme als stroming wordt aangegeven dat de Edmund Burke Stichting een Nederlandse denktank met verschillende conservatieve strekkingen is. Open Orthodoxie is een Nederlands-Vlaams conservatief genootschap dat een eigen tijdschrift uitgeeft: Bitter Lemon. In België is er de Deltastichting die het tijdschrift Tekos uitgeeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Links staat voor twee dingen :
- progressief en voor veranderingen in de maatschappij
- een grote rol van de overheid / bemoeizucht met de burger.

Aanvankelijk was het opbouwen van het sociaal stelsel een grootdeels linkse aangelegenheid. Inmiddels zien we dat dat een beetje uit de klauwen dreigt te lopen (onbetaalbaar worden, misbruik, zuigende werking), en moet er in gesneden worden, maar dit keer is het juist links die de status qup wil behouden , en dus conservatief (behoudend) is geworden waar ze vroeger progressief was.

Of je behoudend of veranderingsgezind (conservatief of progressief) bent, hangt dus sterk af van de status quo. Het verschil russen links en rechts wordt nu veel meer bepaald door de behoefte aan een overheid die bepaald wat mensen mogen, moeten, kunnen, vinden, wat goed voor ze is, leefregels voorschrijven etc. versus een grote mate van eigen verantwoordelijkheid en zelfbeschikking (rechts).

De grootste links-conservatieve gevaar komt op dit moment denk ik uit de hoek van de SP, die wel graag wil behouden (en liefst nog/weer uitbreiden) wat er op sociaal vlak nog over is, maar zich geen moment druk maakt over wie dat moet gaan betalen, waar het geld vandaan moet komen, en wat er gebeurt als de hele boel financieel in elkaar sodemietert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kom je er bij dat het opbouwen van het sociale stelsel een aanvankelijk linkse aangelegenheid was?
Ken je geschiedenis!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is toch echt de arbeidersbeweging die de noodzaak daarvoor heeft aangetoond en veranderingen in gang heeft gezet. Dat het uiteraard de bourgoisie is die de beurs er voor heeft moeten legen (en veel rechtse kabinetten sociale vernieuwinen hebben doorgevoerd) is evident. Maar in het kader van de vraag, leek het me handig het zo simpel mogelijk te houden. Links wil geld zien, rechts wil het houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat een stuk rechtse propaganda! (en geen antwoord op de vraag)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat mag jij vinden, maar ik heb wel degelijk geschreven wat conservatief links is, of ik dat nu een geweldige stroming vindt of niet doet niet eens ter zake.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er werd een vraag gesteld. Er werd niet gevraagd om een politieke mening en de constatering dat de SP een links conservatief gevaar is, is ronduit belachelijk, en niet ter zake doend. Als je je politieke voorkeur wil spuien, raad ik je aan een account te maken op Nu.nl.
De definitie van links-conservatief is het vast houden aan traditionele waarden en normen. Ze benadrukken wat al bereikt is en houden daaraan vast. Veranderingen moeten langzaam en in kleine stappen plaatsvinden.

Links progressieven reageren op veranderingen in de maatschappij met nieuwe maatregelen.
De samenleving moet veranderen, de verhouding tussen de mensen moeten veranderen, meer gelijkwaardigheid. Linkse progressieve politici hebben vaak contact met actiegroepen. Veranderingen moeten snel, en met grote stappen worden genomen.

Het is misschien nog een beetje zwart wit gesteld, maar dat is ongeveer het verschil.

Om te bepalen waar je politiek het beste thuis bent kun je de stemwijzer gebruiken, maar het lezen van de partijprogramma's is ook zeer verhelderend.
Maar het valt niet mee het geheel te overzien. Macro-economie is bijvoorbeeld niet eenvoudig te begrijpen, maar wel van grote betekenis bij het duiden van politieke programma's.

Als een partij voorstelt de minima er geld bij te geven, komt een zeer groot deel van dit geld in zeer korte tijd gewoon terug in de schatkist. Dit omdat ze het bij de bakker en de slager brengen, er dingen voor kopen waar weer omzetbelasting op zit, waardoor het geld in de kassalade van iemand komt die het gebruikt om er bijvoorbeeld zijn personeel van te betalen, waar dan weer loonbelasting van betaald wordt, enzovoort.
De vergelijking tussen overheidsuitgaven en een gezin met een huishoudboekje, is dus niet reëel. Afhankelijk van waar de overheid geld aan uitgeeft kan de uitkomst zeer verschillend zijn, en het effect van terugkerend geld kan wel tot 90% oplopen.
Neem als voorbeeld de aanleg van een nieuw stuk snelweg. Op de materialen zit btw, dat direct terug komt naar de schatkist. Het personeel dat het werk uitvoert, draagt loonbelasting af. Er ontstaan zelfs files, waar veel meer brandstof verbruikt wordt dan normaal, waarop meer dan 50% belasting zit. Kortom: een zeer boeiend, maar complex onderwerp.

Overigens vind ik het erg leuk dat je je politieke keuze zo serieus neemt, maar dat terzijde.