Waar is de AOW spaarpot gebleven?

Enkele jaren geleden is de "Staatsspaarpot" waarin jarenlang geld was gestopt voor de AOW in de komende moeilijke jaren, voor een ander doel gebruikt, met de toezegging dat het geld teruggestort zou worden. Wanneer is dat gebeurd en met welk doel? (Vermindering staatsschuld?) Hoe groot was het bedrag dat "uitgeleend" werd? Wie hebben daarvoor gezorgd?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
opgegaan aan de snoepreisjes van het kabinet...ohja..staatsbezoek noemen ze dat dan!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De AOW-pot is een boekhoudkundige leugen. Hij bestaat niet. AOW wordt niet betaald door degenen die AOW hebben en daarvoor 'gespaard' zouden hebben, maar degenen die nu werken betalen voor degenen die AOW krijgen.

Daarom is het systeem zonder wijzigingen ook niet houdbaar. De babyboomers zijn met heel veel, en hebben de AOW betaald voor de generatie vóór hen, veel minder mensen die ook nog veel minder oud werden. De generatie ná de babyboomers is een veel kleinere groep, die de AOW moet opbrengen voor veel meer mensen, die ook nog tien jaar langer van die AOW gebruik maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit wordt het omslagstelsel genoemd.