Wat gebeurt er met mijn stem wanneer ik op een (te) kleine partij stem?

Wanneer ik bijvoorbeeld op 12 september op de piratenpartij stem maar ze halen niet genoeg stemmen voor een zetel. Heb ik dan eigenlijk 'niet' gestemd of wordt mijn stem aan een andere partij 'gegeven'?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Je hebt in dat geval gestemd. Je stem kan overigens nooit aan een andere partij worden gegeven.

Het verschil met niet stemmen is dat je stem in dit geval wel meetelt als geldige stem en dus ook voor de kiesdeler (in tegenstelling tot een ongeldige of blanco stem, die alleen voor de opkomst meetelt). De kiesdeler is van invloed op de zetelverdeling in de Kamer (en of een partij uberhaupt de kamer in komt), en op de verdeling van de restzetels in de Kamer.

De partij van jouw keuze komt dus niet in de Kamer, maar: je stem telt dus wel mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dan gaat je stem verloren. Ze kunnen je stem niet aan een willekeurige partij geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw stem wordt nooit aan een andere partij gegeven, als jij stemt op een partij dan verandert dat niet meer.
Komt de partij niet in de kamer, jammer dan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je stem gaat niet verloren, immers de kandidaat van de Piratenpartij zal daar intern wel wat aan hebben (klimt op de lijst). Voor de landelijke politiek telt het echter niet zo mee, want een stem is een stem (gelukkig maar) en kan niet worden doorgegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met andere woorden: je stem gaat verloren, het gaat ten slotte over tweede kamer verkiezingen
Nee, je stem gaat niet direct naar een andere partij.

Na de verkiezingen worden de kamerzetels verdeeld.
De zetelverdeling vindt plaats op basis van een kiesdeler. Er blijven na de zetelverdeling meestal zetels over.
Dit zijn de zogenaamde restzetels. Deze overgebleven zetels worden volgens een bepaald systeem toebedeeld aan andere partijen, en dat zijn partijen waarop jij dan niet hebt gestemd.
Dus als je wilt dat je stem wel meetelt, kun je beter op een partij stemmen waarvan vrij zeker is dat die wel een zetel haalt.

Zie voor een uitgebreide uitleg:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/parlement/vraag-en-antwoord/hoe-worden-de-zetels-van-de-tweede-kamer-over-de-politieke-partijen-verdeeld.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede link, maar ik begrijp niets van de uitleg: "Er wordt berekend hoeveel stemmen per zetel op een bepaalde partij zijn uitgebracht als aan deze partij 1 zetel meer zou zijn toegewezen. De uitkomsten van deze berekening worden naar grootte gerangschikt en de restzetels worden in deze volgorde verdeeld."
Euh... wat staat hier in gewoon Nederlands?