Waarom is er een taboe op welke partij je stemt

nu met de aankomende verkiezingen. Ik vind 't uit interesse altijd leuk omdat te weten, maar er wordt zo vaag over gedaan. Waarom

Toegevoegd na 4 dagen:
iedereen erg bedankt voor de antwoorden, verhelderend.
bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Dat niemand kan zien wat jij stemt is een belangrijk deel van de democratie: je kan veilig stemmen op wie je wilt, hoeft niet bang te zijn om bedreigd te worden door mensen die een andere partij willen, niet gemanipuleerd of omgekocht worden.
Ik kan me voorstellen dat het ooit lang geleden onveilig was om te openbaren wat je wil stemmen, omdat je dan niet meer vrij en veilig was, en dat dat geheim houden daardoor in onze cultuur is gaan zitten en nu nog steeds gewoonte is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

In Nederland kennen we een aantal taboes. Een er van is inderdaad je politieke voorkeur, en verder bijv de hoogte van je salaris. Waarom we hier massaal zo geheimzinnig over doen, is niet zo goed te verklaren. Kennelijk verwachten we allemaal gezeur en gezeik, als we het wel vertellen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 ook goeie vraag trouwens dutchmonique ook jij +1
GroenLinks...

Toegevoegd na 34 seconden:
Hopelijk krijg ik niet teveel negatieve duimpjes... ik ben nieuw en kan mn puntjes hard gebruiken :)

Toegevoegd na 3 minuten:
hmmz, hoorde net dat negatieve duimpjes niet mee tellen in je puntentelling :) Dus kom maar op.. Groenlinks Rulez!

Toegevoegd na 4 minuten:
en om nog even antwoord te geven op je vraag... Het is geen taboe.. Alleen als je op de verkeerde partij stemt :)

Toegevoegd na 11 minuten:
Ok, dit antwoord van mij werd dus een hevige discussie op mn msn messenger:

Die persoon zei: als je op straat aan honderd mensen vraagt wat ga je stemmen dan zeggen ze :zeg ik niet,daarom is het een taboe
en waarom willen mensen het niet zeggen ?

Mijn tegen antwoord:Het hoort geen taboe te zijn.. Al die mensen willen het gewoon niet zeggen omdat ze op de verkeerde partij stemmen. Daarom heeft GroenLinks ook zo weinig zetels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Daarom heeft GroenLinks ook zo weinig zetels" En God zij geprezen ;) Maar ik geef geen min op je voorkeur hoor. Ieder is vrij om te stemmen op de partij die hem goed lijkt. Dat is nu eenmaal onze democratie..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 'verkeerde partij'? Hebben we hier een anti-democraatje in hart en nieren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, je hebt me door SuzyQ :) Ben erg sociaal mens.. maar stiekum droom ik soms van alleen macht :)
Een taboe is het niet. Er mag gewoon over gesproken worden en het mag ook worden gevraagd.
Mensen hebben het recht om waar ze op hebben gestemd voor zich te houden. Dat kan zijn omdat ze op hun werk bv als ambtenaar een volstrekte neutraliteit willen uitstralen, of omdat ze nooit over politiek willen praten, omdat dat in hun ervaring altijd leidt tot ruzie. Of omdat ze op iets hebben gestemd, waarvan ze verwachten dat de meeste mensen het er niet mee eens zullen zijn. In zulke gevallen kan men zich beroepen op het zwijgrecht.
En dat wordt in ons land gerespecteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je het veel zegt over wat voor persoon je bent. In het zakelijk verkeer is dat onhandig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarvoor je stemt vertelt een heleboel over wie je bent, voor wat je staat, waarin je gelooft.Veel mensen zijn opportunisten, die de ene keer zus en de andere keer zo stemmen, met in hun achterhoofd enkel hun persoonlijk profijt.Als je goed weet waarmee je bezig bent mag iedereen dat weten, en zal iedereen dat waarschijnlijk ook weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je voor 1940 bijv. stevig op de NSB stemde werd je er later wel degelijk op afgerekend.
Wanneer je als katholiek op een arbeiderspartij stemde werd dat ook niet in dank afgenomen. Het kon je je werk kosten.
Tijdens de koude oorlog vertellen dat je op een comministische partij ging stemmen?
Gelukkig zijn in de laatste decennia de scherpe kantjes er wat afgegaan.
Helemaal zal die geheimzinnigheid wel niet verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt helemaal van de groep af: ik ken een afdeling collega's waar er open over wordt gepraat. Ja, er is er 1 die zijn politieke voorkeur niet kwijt wil. Daar wordt hij hartelijk mee geplaagd ("Zeker PVV" zeggen ze dan).
Taboe is het daar zeker niet. De kwaliteit van hun werk is wel een taboe-onderwerp :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat veel mensen niet goed weten wat ze stemmen doordat ze vaak achter de meute aanlopen.
Zou je dan vragen krijgen waarom je juist op die partij stemt dan ga je af als een gieter.
Of het een taboe is kan ik slecht beaamen omdat er ook veel zijn die hun keuze niet onder stoelen of banken steken maar grote posters op hun raam hangen, zic voor een bepaalde partij inzetten of voor een partij werken en in de kamer zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar hebben sommige mensen last van, niet iedereen. Fabeltje.

Ik stel zelf VVD.