Is minister-president Rutte de 50ste minister-president van Nederland?

Toegevoegd na 7 uur:
vervang MP voor leider. Srry vraag was blijkbaar niet genuanceerd genoeg.

Toegevoegd na 12 uur:
Zie plaatje. Na Schimmelpenninck zie je "roulerend" dan Jacob de Kempenaer. Dus kun je niet zeggen dat Jacob de Kempenaer de derde Leider was of de vierde. Ik ben dus diashow aan het maken en wil ze nummeren. Hoe is dan de nummering? Dus kan ik zeggen dat rutte dan op die lijst de 50ste minister-president is of. (Bijvoorbeeld: Was Thorbecke respectievelijk de 4e, 11de, 15de leider of niet)

Toegevoegd na 12 uur:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_premiers_van_Nederland#Voorzitters_van_de_ministerraad_.28titel_vanaf_1848_tot_1945.29

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Officieel begon de telling van ministerpresidenten vanaf 1945.

"Deze lijst van premiers van Nederland geeft een overzicht van de regeringsleiders van Nederland sinds 1848, toen bij een veelomvattende grondwetsherziening de positie van de minister en de minister-president werd vastgelegd. De aanduiding minister-president wordt gebruikt sinds 1945; sinds 1983 is deze functie opgenomen in de Grondwet. "

Tel je op deze manier zijn het er inderdaad 15.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_premiers_van_Nederland#Voorzitters_van_de_ministerraad_.28titel_vanaf_1848_tot_1945.29

Maar er is ook een lange periode geweest waarin deze functie niet als zodanig benoemd werd en er al in den beginne een soort "voorzitter" was, of hoe dat ook genoemd werd (zeer waarschijnlijk minister).

Telt men op deze manier, en daarbij de officiële ministerpresidenten (dus de onoficiee plus de officiele), dan zijn het er inderdaad 50.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_premiers_van_Nederland#Tijdlijn

Toegevoegd na 3 minuten:
Die laatst genoemde telling is dus vanaf 1848...

Toegevoegd na 8 minuten:
de reden waarom pas vanaf 1848 is omdat sinds die tijd Nederland een parlementaire democratie is met ministers die verantwoording afleggen in de staten-generaal.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Minister-president_van_Nederland#Geschiedenis

En in die hoedanigheid de reden dat er vanaf 1848 geteld word.

Toegevoegd na 19 uur:
dus is rutte niet de 50e minister-president, maar pas de 16e (tevens correctie) . Allen daarvoor (vóór 1945) hadden niet officieel die benoeming en waren dus gewoon minister.

Ik zie nu pas dat als je de tijdlijn goed bekijkt, dan zie je dat er tussen haakjes achter sommige namen 2e of zelfs 3e periode staat.
Kijk maar
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_premiers_van_Nederland#Tijdlijn

Dat betekent dus dat je vraag niet klopt, omdat er GEEN 50 leidende mannen waren, maar veel minder! Sommige hebben twee of drie keer deze functie vervuld. Ik heb even snel geteld en kom op +- 40 heren (ik kan er naast zitten) in totaal dus vanaf 1848 tot aan heden.

Je ziet ook dat vóór 1945 deze functie "voorzitter van de ministerraad" werd genoemd. Dus deze heren waren, zoals ik al eerder melde niet officieel ministerpresident, maar officieel "voorzitter van de ministerraad" en tellen dus niet mee.

Om je dus een antwoord te geven:

Minister rutte is dus niet de 50e minister-president, maar zeer officieel de 16e ministerpresident van Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt, omdat de TITEL minister president pas in 1945 officiëel werd. Dáárvoor heette je niet officiëel minister president, maar was diegene de leidende minister en is het moeilijker om daar info over te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zie mijn toevoeging. Het zijn 16 ministerpresidenten en geen 50, het zijn er zelfs véél minder.

Andere antwoorden (1)

Nee. Als de informatie bij het antwoord van Peterrr op http://www.goeievraag.nl/vraag/premiers-nederland-gehad.32637 correct is, dan was Mark Rutte de vijftiende minister-president.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fout, het zijn er 50. Sinds 1945 offcieel een titel "minister-president, maar men begon al in 1848, maar men had er nog geen naam voor, en was men gewoon een minister, maar met leidende functie.