Wat gebeurd er als een land failliet gaat?

Afgelopen weken was op het nieuws dat Griekenland meer schulden heeft dan het totaal aan inkomsten wat allen Grieken tezamen verdienen! Ik vraag me alleen af wat houdt dat dan in als een land failliet zou gaan??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Antwoorden (5)

Dan krijgen ze een lening van het IMF... en dan is het opgelost...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een staat kan niet failliet gaan. Een staat kan wel heel diep in de schulden komen te zitten, maar failissement is simpelweg een regeling die niet op staten van toepassing is.

Wel kan een staat steeds dieper in de schulden komen, tot niemand die staat meer geld wil lenen. Dan zit een land diep in de shit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weinig (helaas) kijk naar IJsland of 60 jaren geleden naar Duitsland. De laatste is er alleen maar sterker uitgekomen. Hooguit moet het volk enige tijd lijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan wordt je als land onder curatele gesteld van de Europese Unie en dan krijg je strenge voorwaarden opgelegd om er weer bovenop te komen.
amc
14 jaar geleden
Het kan volgens mij niet in de juridische betekenis van een faillissement, maar je zou het populaire gebruik ervan kunnen definieren als de situatie waar een land niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen. In dat geval verdwijnt het vertrouwen volledig en zal niemand in de wereld geinteresseerd zijn om nog kredieten te verstrekken. Geld bijdrukken zal dan leiden tot extreme inflatie. Prijzen van dagelijkse essentiele zaken die door het dak gaan, de economie die plat gaat omdat niets meer te betalen is en iedereen in paniek is en dus niet meer investeert, salarissen die niet meer uitbetaald kunnen worden, ontslaggolven, fabrieken die sluiten, voedselbonnen, etc...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jup
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://forum.fok.nl/topic/1206211