Is de wereld echt gebaat bij organisaties als het IMF en WTO?

Want hoeveel inspraak heeft ieder land nou. Zijn het niet vooral de 'grootmachten' die het hier voor het zeggen hebben?

De world trade organization en het internationaal monetair fonds zijn toch het toppunt van belangenverstrengeling?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, de wereld is gebaat bij overkoepelende organisaties. Iedereen is erbij gebaat dat het goed gaat met iedereen - als de situatie in armere landen stabieler, veiliger, en aantrekkelijker gemaakt kan worden, zullen mensen minder snel geneigd zijn om om economische of politieke redenen het land te ontvluchten.

Echter, de manier waarop deze organisaties momenteel gerund worden, hebben de afgelopen decennia niet het idee gegeven te werken, en dat komt inderdaad waarschijnlijk omdat de rijkere leden meer bezig zijn hun eigen belang veilig te stellen, dan dat ze aan de slag zijn om andere landen echt te steunen.

Zo wordt er bij projecten bijvoorbeeld vaak gebruik gemaakt van aannemers vanuit het rijkere land, met goedkope van elders, in plaats van dat er daadwerkelijk met lokale mensen gewerkt wordt. Zo wordt er nauwelijks aandacht besteed aan landen waar niet direct nuttige grondstoffen te vinden zijn. Ga zo maar door.

Goed idee, slechte uitvoering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee en ja, er zijn andere methodes (bilateriaal met een meest bestigde clausle bijv.) Verder is het IMF een desastreuze organisatie, in in handen is van volgens van Milton Friedman. Men spreekt in dit geval van het rampenkapitalisme.
Ik zou je aanraden het boek van NAOMI KLEIN te lenen bij de biblotheek en dat boek eens door te bladeren/lezen. Het boek heet "De shock doctrine. De opkomst van het rampenkapitalisme'
De rol van het IMF is uiterst dubieus, en vaak misdadig.

Toegevoegd na 2 minuten:
"meest bestigde clausle" moet zijn "meest begunstigde clausule", d.w.z. jij en ik komen iets overeen en als jij met iemand anders iets beters overeenkomt, dan geldt dat automatisch ook voor mij en omgekeerd.