Betekent welvaart en welstand hetzelfde? En hoe geldt dit voor welzijn?

In mijn studieboek staat het verschil tussen welvaart en welzijn uitgelegd. Nu kwam ik op mijn tentamen steeds de term welstand tegen.

Betekent welstand nu welzijn of welvaart? Ik dacht zelf welvaart.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Ik zou zeggen: welstand (in de betekenis van 'rijkdom') is een van de kenmerken van 'welvaart' maar het is er niet synoniemm mee.

Welvaart is ruimer en heeft niet alleen betrekking op geld. "Welvaart is de mate waarin de behoeften met de beschikbare middelen kunnen worden bevredigd.", aldus een fraaie definitie op Wikipedia. Dat zijn niet alleen financiële middelen. Als ik bijv. mijn huis warm wil stoken en er is geen aardgas voor de cv, dan kan ik nog zoveel geld hebben maar niet in mijn 'verwarmingsbehoefte' voorzien omdat de middelen ontbreken.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Welstand verwijst naar rijkdom en hangt samen met de inkomens- en vermogenspositie
van een persoon, huishouden of land. De hoeveelheid schaarse middelen
waarover kan worden beschikt in een periode.

Welvaart welvaart is welzijn door welstand. Het gaat om de persoonlijke tevredenheid
over of met de bereikte levensstandaard; de mate waarin de behoefte aan
schaarse middelen zijn bevredigd. De verhouding tussen schaarse middelen en
behoeften.

Welzijn welbevinden, het geluk dat mensen ervaren in hun bestaan. Dit wordt voor
een deel bepaald door niet economische fatoren;
1) psychische factoren persoonlijkheidskenmerken en karaktertrekken.
2) sociale factoren leefomstandigheden (having), verhoudingen (loving) en
mogelijkheden tot religie (being).

Welvaartstekort mensen ervaren hun levensstandaard (welstand) als ontoereikend.
men vind dat de levensstandaard vatbaar is voor verbetering of
verhoging. Mensen verlangen meer dan wat mogelijk is.

Welvaartsmaatstaf BBP per hoofd van de bevolking. De gem. welstand per ingezetene