Wat zullen de politieke gevolgen zijn als nederland uit de eurozone zou stappen en over zou gaan op de gulden?

wat gebeurd er dan met de eurozone en de eu?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de eurozone wordt een stukkie kleiner en de eu kijkt toe wat de gevolgen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is al tientallen keren voorbij gekomen...

Antwoorden (3)

Als Nederland overgaat op de gulden, krijg je een situatie die lijkt op andere eu-landen die geen euro hebben.

De politiek blijft dan -net zoals nu- 75% van de wetten afhameren, omdat die voortkomen uit Europese verordeningen.

De politiek gevolgen zijn dus niet zo groot. De economische gevolgen des te meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zullen geen economische gevolgen zijn.
BANGMAKERIJ!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die gevolgen zijn onontkoombaar, of jij dat nu leuk vindt of niet.
Een van de gevolgen zal zijn, dat de Eurozone kleiner wordt, waardoor de Amerikaanse dollar in verhouding sterker wordt. Dat vinden de Amerikanen heel fijn, want de USD is nogsteeds wereldmunt: de Amerikanen kunnen dus dollars bijdrukken, terwijl de bijbehorende economische activiteit in bijv. India plaatsvindt. Er is een tijdje sprake geweest om oliecontracten in EUR te gaan verhandelen. Dat gaat dus niet door. Daarom denk ik, dat Amerika via gelobby bij de PVV dit rare voorstel heeft geuit. Zo werkt dat in de politiek, hè.
Politieke gevolgen zijn er niet - politiek gezien zijn EU landen souverein. Juridisch en economisch gezien veranderd er wel veel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dit eenzijdig gebeurt zal het een zware wissel trekken op de samenwerking met de andere EU landen. Nederland wordt dan minder serieus genomen. Verder is het mogelijk dat er een sneeuwbaleffect optreedt en dat de eurozone dan wellicht kleiner wordt of uit elkaar gaat vallen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus de landen die nu niet tot de Eurozone behoren worden minder serieus genomen!?
Het zou voor de handhaving van de democratieën in Europa beter zijn als de Eurozone uit elkaar zou vallen.
Europa is een dictatuur!
MrEinstein
12 jaar geleden
neen, de stem van Nederland binnen de EU zal minder gewicht hebben. Als de Eurozone uit elkaar zou vallen zullen de economische consequenties groot zijn en dat zal weer nadelig zijn voor de democratieën. De roep om dictatuur zal daardoor groter zijn, zie de geschiedenis van WO II.