Mag een kabinet dat slechts bestaat uit VVD en PVDA ook paars worden genoemd?

De kabinetten Kok bestond uit een coalitie met drie partijen: PVDA, VVD en D66.
Mag elk kabinet waar tenminste VVD en PVDA in zitten paars worden genoemd, of moet er altijd een derde partij bij en mag dat ook een andere zijn dan D66?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De term paars in de politiek kwam in de late tachtiger jaren voor het eerst naar voren tijdens een bijeenkomst van 'Jonge Democraten', een vereniging van jonge aanhangers van D66. Een spreker gebruikte het voor een eventueel kabinet van PvdA, VVD en D66. Prominenten van die drie partijen kwamen toen al sinds 1986 informeel bij elkaar in Hotels des Indes in Den Haag ('Des Indes-beraad) om een mogelijke samenwerking te verkennen. Men wilde een kabinet bevorderen waarin het CDA een keer eens niet mee zou doen. Veel later ontstond de term paars-plus voor een eventueel kabinet waarin behalve de drie genoemde partijen nog een vierde partij zou meedoen, op dat moment ging het over GroenLinks. Omdat in de nu lopende formatie D66 ontbreekt kan niet worden gesproken van een te formeren paars kabinet, hoogstens van 'paars-min'. Toegevoegd na 1 uur: Er is gevraagd om mijn bronnen. Daar kan ik kort in zijn. Ik was er vrijwel altijd als politicus persoonlijk bij. Een ooggetuige dus. Vergeef mij mijn pseudoniem, maar dat handhaaf ik toch maar. ;-)

VVD is blauw en PVDA is rood. Samen wordt dat dus altijd paars. Je hebt ook nog Paars-plus dat is weer met meer andere partijen. Toegevoegd na 4 minuten: Iets uitgebreider: "Met de term paars kabinet wordt bedoeld een kabinet dat is samengesteld uit liberale partijen en sociaaldemocratische partijen, zonder deelname van christendemocraten. De courante verklaring van deze benaming is dat paars de mengkleur is van het (in Nederland en België) blauwe liberalisme en de rode sociaaldemocratie. Deze verklaring is echter niet sluitend: immers, een kabinet waaraan zowel PvdA, VVD en CDA deelnemen, zou in deze verklaring eveneens een paars kabinet zijn. Een alternatieve verklaring voor de benaming is dat paars een rouwkleur is in de katholieke liturgie. Paars is daarmee dus een negatieve kwalificatie voor een kabinet zonder katholieken (tegenwoordig het CDA). Er is ook wel op gewezen dat paars de kleur is van (rijpe) aubergines, en dat de definitieve beslissing voor de formatie van Paars I zou zijn gevallen tijdens het eten van gestoofde aubergines. Na de Tweede Kamerverkiezingen van 2010 hadden de oude paarse partijen geen meerderheid behaald. Door GroenLinks toe te voegen aan de paarse combinatie PvdA-VVD-D66 ontstond een conceptcoalitie met een ruime meerderheid van 81 zetels in de Tweede Kamer, die bekend werd als paars-plus, paars-groen of paars III. Dus ja: een kabinet wat alleen bestaat uit VVD en PVDA is juist paars, zolang er maar geen CDA bij zit.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Paars_kabinet

Strikt genomen is Paars geen gedeponeerde naam, dus ja het mag. Zou echter een onhandige keus zijn want we hebben hier al een combi mee aangeduid. Ik zou gaan voor de naam blauw - rood. Laten we eerlijk zijn die 2 mixen toch niet geweldig.

PvdA en VVD kunnen alleen maar een "paars" kabinet vormen. De term ontstaat door de politieke kleur van de partijen te mengen. Blauw en rood maakt paars. In het verleden hadden we natuurlijk de kabinetten Kok die ook paars werden genoemd maar eigenlijk was dat niet juist. Meng je nl. rood,blauw en groen (D'66) krijg je bruin. Dit was natuurlijk niet echt wenselijk. Bruin wordt en werd geassocieerd met de 2e wereldoorlog en de nazi-bruinhemden dus lag niet voor de hand. Kinderachtig maar waar!

In theorie is VVD en PVDA paars te noemen (kleuren mengen etc). Deze partijen alleen is echter in de praktijk geen paars kabinet. Waar veel mensen namelijk de fout in gaan bij deze vraag is dat ze juist teveel naar het theoretische aspect van deze vraag kijken. Een Paars-kabinet is niets minder dan een door Nederlanders zelf gegeven benaming voor een bepaald kabinet: namelijk het kabinet van VVD-PVDA-D66. De naam 'paars-kabinet' is namelijk ontstaan met de komst van kabinet-Kok I. Dit kabinet bestond uit VVD, PVDA en D66. Kabinet-Kok II was ook een paars kabinet, wederom bestaande uit VVD, PVDA en D66 en heet daarom in de volksmond ook wel het tweede paarse kabinet. In 2010 ontstond vanwege een minderheid voor de VVD, PVDA en D66 in de Tweede Kamer het idee van een Paars-Plus. Dit zou wederom bestaan uit VVD, PVDA en D66 met aanvullend GroenLinks. GL zou de -Plus zijn bij Paars. In theorie is een kabinet van VVD en PVDA dus paars te noemen, maar als je kijkt naar de maatschappelijke betekenis en bedoeling van een Paars-kabinet, dan kan je het geen Paars-Kabinet noemen. Daarvoor is nog de steun van D66 nodig. Toegevoegd na 2 dagen: Om in de trend van 'Paars-kabinet' en 'Paars-Plus' te blijven, zou je wel kunnen stellen dat een coalitie van alleen VVD en PVDA een soort 'kabinet Paars-min' is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100