Waar komt links en rechts (in politieke zin) nu vandaan?

Waar komen links en rechts nu vandaan in de politieke wereld? Wie heeft dit bedacht en wat is dan eigenlijk de meest duidelijke omschrijving van wat links of rechts is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Links en rechts is nog veel ouder dan de Franse revolutie:

"Links en rechts als politieke tegenstellingen komen uit het 16e-eeuwse Engeland. Leden van het Lagerhuis kwamen bijeen in de St Stephen’s Church in het Westminster Palace in Londen. Tijdens de debatten zaten aanhangers van het beleid van de koning rechts van de stoel van de voorzitter, die voor het altaar stond. Tegenstanders zaten links. Alle banken stonden naar de middengang gericht, dus de twee groepen keken elkaar recht in de ogen.

Na het uitbreken van de Franse Revolutie in 1789 ging ook de Nationale Vergadering de ruimte in tweeën delen. De revolutionairen zaten links en de koningsgezinden rechts. De groepen hadden zich niet georganiseerd in een partij met een naam, en om die reden werden ze in de pers eenvoudig aangeduid met links en rechts.

In de jaren 1870 was deze indeling van de politiek zo in zwang geraakt dat Franse partijen de termen links en rechts gingen gebruiken in hun naam, zoals Linkse Republikeinen, Extreemlinks en Centrumrechts.

Het is niet altijd duidelijk of een stroming links of rechts is. Zo wordt het liberalisme in de VS als links gezien, maar beschouwen we in Nederland de liberale VVD als rechts."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1, maar vond je vorige antwoord ook wel mooi... :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja een beetje overbieden is blijkbaar nodig bij deze vraag. Je gaat eens verder zoeken en warempel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De laatste alinea klopt niet. 'Liberal' is niet hetzelfde als 'liberaal'. Het eerste laat zich in het Nederlands vertalen als 'progressief, terwijl 'liberaal' in het Amerikaans-Engels zich laat vertalen als 'libertarian'. We kennen hier ook het libertarisme als een stroming binnen het liberalisme, maar in de VS is het in combinatie met het generaal gedragen idee over individualisme en het belang van een laisser faire -economie vereenzelvigd tot hetzelfde. De normen in de VS liggen overigens anders als het om het toekennen van het label 'links' en 'rechts' gaat. De VVD zou daar een linkse partij zijn; iedere vorm van een sociaal vangnet is daar voor de rechtse partij een gruwel, terwijl de VVD dat niet vind. Behalve de normen liggen ook de principes anders. Socialisme is daar altijd extreemlinks, terwijl we hier ook de PVV hebben.

Andere antwoorden (1)

Links en rechts komt niet uit Nederland (2e kamer); de term is internationaal. Het komt waarschijnlijk uit de tijd van de Franse revolutie waarbij in de Franse Staten-Generaal een ruimtelijke opdeling ontstond waarbij voorstanders van het behoud van de oude machtsverhoudingen zich aan de rechterzijde bevonden en de tegenstanders links.