Hoe werkt het systeem achter een gelddrukkerij?

Het is best wel een brede vraag, maar ik snap het niet.. hoe kan geld een waarde hebben, als het constant gedrukt wordt?
Waarom is er dan crisis? Druk wat bij!

En van wie is dat geld dan? Wie betaalt dat?
Banken lenen toch van de overheid in nood?

"Zo kan ik wel doorgaan met vragen.. misschien dat iemand mij dit kan uitleggen want het gaat niet in mijn kop zoals ik het nu beleef haha" (ben een beetje een idealist)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Op youtube staat een goeie documentaire van de BBC:
Money as Debt (Nederlands ondertiteld)
Er zijn meerdere delen, eigenlijk moet je ze allemaal kijken om een beetje te begrijpen hoe ons banksysteem in elkaar zit.

De eerste paar minuten zijn een beetje vaag, daarna begint het zeer simpel, met hoe het bankwezen ooit ontstaan is, het wordt daarna steeds ingewikkelder.

Heb je na het kijken nog vragen, laat maar horen.

Voor zover mij bekend klopt hetgeen wat in de documentaire gezegd wordt.

Ik weet niet hoe je het nu in je kop hebt, maar ik vrees dat je niet vrolijk wordt van hoe het in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel, ik ga het zo bekijken.
Hoe het nu in me kop zit is juist ook niet goed..
En ja ik ben bekend met Illuminatie en Zeitgeist..
Dus ik denk dat ik wel beetje wat me te wachten staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is van de BBC, dus alleen feiten, de Illuminati conclusie is iets wat je zelf mag trekken.

Andere antwoorden (4)

Tegenover het geld staat goud als waarde. Een bekend voorbeeld hiervan is het geld van de USA wat opgeslagen ligt in fort knox. Even geld bijdrukken doet het geld per stuk dus in waarde dalen, en heeft voor de totale waarde dus geen zin.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het goud heet goudreserve, zie link
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De goudstandaard is al lang afgeschaf (jaren 70 dacht ik). Dit antwoord klopt niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb het niet over goudstandaard
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het niet over de goudstandaard hebt, waarom begin je je antwoord dan met "Tegenover het geld staat goud als waarde" ???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar zo heet het wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat goud nog steeds wordt gebruikt als waarde voor het gedrukte geld.(volgens wikipedia: Desondanks worden door vele naties significante goudreserves aangehouden als middel om hun munt te verdedigen, en als indekking tegen de Amerikaanse dollar, die het grootste deel van liquide muntreserves vormt. ) onderaan http://nl.wikipedia.org/wiki/Goudstandaard De waarde van 1 op 1 is er niet meer, maar de meeste landen hebben wel degelijk een goudreserve liggen. Druk je als land even extra geld bij dan heeft het geld minder waarde, dat is wat de duitser nml in de 2e WO deden, met alle gevolgen vam dien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met het bijgedrukte geld kun je wel de staatsschuld in een klap oplossen. Niks bezuinigen (maar wel inflatie).
De vraag is wat erger is. De vraag is wat erger is voor de burgers. De vraag is wat erger is voor de banken. De vraag is wie de macht heeft...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De goudreserves zijn inderdaad strategische reserves (een appeltje voor de dorst)
Jammer dat het Nederlandse goud voor het grootste gedeelte in de VS ligt en dat ze het niet terug willen geven. Het is wel van ons, maar we kunnen er niet aankomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jet: de goud standaard bestaat sinds 1973 niet meer (http://nl.wikipedia.org/wiki/Systeem_van_Bretton_Woods). Goudreserves worden nog wel aangelegd.
Ik kan dit niet volledig beantwoorden want het is volgens mij nogal een verhaal.

Ten eerste wordt geld comtinue vervangen. Papier geld slijt en wordt door de banken ingenomen en vervangen door nieuw geld. Het oude geld wordt vernietigd.

Centrale banken geven geld uit. Daar zit beleid achter, namelijk inflatie en/of deflatie zoveel mogelijk beperekn. Ofwel het geld dezelfde waarde te laten houden. Deze centrale banken brengen geld op de markt door geld te lenen aan gewone banken of door het opkopen van staatsobligaties. Bij het lene kunnen ze de markt sturen door de hoogte van de rente. Zoek eens in de wiki op geld, daar wordt veel verklaard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat er geld gedrukt wordt, heeft inderdaad, zoals eerder vermeld, te maken met slijtage van geld, geld wat vernietigd moet worden omdat het in de was is geweest ed. Elk muntje en briefje wat bij de bank binnenkomt word gecontroleerd, de slechte worden eruit gehaald en vernietigd. Zo weten ze ook weer wat er bij gedrukt moet worden.

Wat je zegt over de crisis, goh druk maar wat bij, werkt helaas niet. Stel de overheid besluit dit, iedereen krijgt 10.000 vers van de pers. Dan heeft iedere Nederlander ineens 10.000 euro meer. Dit heeft een aantal gevolgen, ten eerste dat heel veel mensen lekker gaan uitgeven. De vraag naar producten is heel hoog (men heeft immers geld om dingen te kopen) maar de aanbod is onveranderd gebleven. Dit heeft als gevolg dat producten schaars worden en dus duurder worden. Omdat de producten duurder worden, is het geld relatief gezien minder waard (kon je eerst voor 600 euro nog een iPhone kopen, nu kost hij ineens 900 euro).

Zoals je begrijpt gaat dit dus niet werken. Er zijn een aantal landen (ik weet niet zo snel precies welke) waarbij de overheid dit besloten heeft. Daar moet je nu bijvoorbeeld ineens 1.000 geldeenheden neertellen voor een brood terwijl dit omgerekend slechts 1 euro is.

Hopelijk maakt dit het wat duidelijker!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je antwoord!
Ik ben het met je eens dat dat niet kan. Echter bedoel ik niet dat iedereen een leuk bedrag krijgt, maar dat we de schulden opvullen ermee, oftewel we staan weer quit (0) en krijgen een nieuwe start.
Want wij mensen kunnen er in het algemeen niks aan doen..
Alles is alleen maar duurder geworden en toch is er crisis!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer genoeg kan het en gebeurt het wel.
Google maar eens op "euro geldgroei"
Dit is de 1e link die ik kreeg:
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/16-06-2008/geldgroei-eurozone-blijft-ver-boven-norm-en-zorgt-voor-inflatie/ Dit gaat trouwens voor 99% digitaal, er wordt nauwelijks nog echt geld bijgedrukt, alleen ter vervangen, maar dat doet er nu niet toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, daarom hebben we ieder jaar inflatie, veroorzaakt door geldschepping. Daarom krijgen we elk jaar loonsverhoging, huurverhoging en word alles ieder jaar ietsje duurder.
Geldschepping is wanneer geld wordt omgezet van giraal geld (geld wat niet in handen is van het publiek) naar chartaal geld. Giraal geld is geld wat je niet direct tot je beschikking hebt, bijvoorbeeld op je spaarrekening etc. Chartaal geld staat op je betaalrekening en zit in je portemonnee.
Dus mensen scheppen zelf geld op het moment dat ze geld overboeken van hun spaarrekening naar hun betaalrekening. De grootste geldscheppers zijn echter de banken, deze scheppen geld door middel van kredietverlening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar de banken kunnen dit doen, doordat er echt bijgedrukt wordt:
http://www.financielevalkuilen.com/blog/hoeveel-euro%E2%80%99s-zijn-er-al-extra-bijgedrukt-in-2011
(2011 was wel een extreem jaar) Met bijgedrukt, bedoel ik een paar knoppen op een computer indrukken, hier hebben gewone mensen en papier geld weinig mee te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Duitsland was de waarde van de mark door devaluatie zo laag, dat er biljetten van een miljoen voor een brood betaald moesten worden. Banken zijn erg bang van dit soort dingen. Iedereen gaat dan van zijn vakantiegeld in een keer zijn hypotheek afbetalen. Dan klapt de hele zeepbel uit elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Lindsey; Mensen scheppen geen geld door geld over te maken van een spaarrekening. En ook niet door geld van giraal naar chartaal te maken of andersom. Er is maar een instantie die geld kan maken en dat is de centrale bank. Ook gewone banken kunnen dit niet. Dit is aan hele strenge regels verbonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ WillemVee: je hebt banken en de grote bankier families achter de banken en die laatste zijn bepaald niet armer geworden door jouw voorbeeld. @groome: dat ligt aan je definitie van geld maken, volgens de definitie van de meeste zijn het de gewone banken die het meeste geld maken/creëren.
En die regels zijn wat mij betreft helemaal niet streng genoeg.
youtube.com/watch?v=HXsyFbgQi1g
en vooral deel 2:
http://www.youtube.com/watch?feature=fvwp&NR=1&v=9Yiia6JnJ38
Op het eiland Yap in de stille Oceaan werden ronde stenen als geld gebruikt, Rai genaamd. Die waren tot wel 3 meter in omtrek, met in het midden een gat.
Ze waren zo zwaar, dat ze helemaal niet verplaatst werden. Als iemand iets kocht van een ander, waar een grotere, niet verplaatsbare steen tegenover stond, waren er minimaal 2 getuigen bij aanwezig, die daarna de gebeurtenis via 'roddel' over het eiland verspreidde. Zodat al vlug iedereen wist 'die steen die daar staat, is nu van die en die'.
men had ze ooit wel geprobeerd te verplaatsen, daarbij was één groot exemplaar het water in gerold. Die was niet meer te zien, maar deed nog gewoon mee in het geldverkeer. Want hij was van iemand, iedereen wist dat hij daar moest liggen, en van wie hij op dat moment was.

Ons huidig geldverkeer is net zoiets, maar de twee getuigen zijn vervangen door banken en de ronde stenen door giraal geld. Want bij ons schrijven ze gewoon wat cijfertjes af bij je werkgever, en bij op jouw rekening, aan het eind van de maand.

Het hele systeem is gemaakt om mensen in de hand te houden, en ervoor te zorgen dat je moet werken voor geld, zodat je mee kunt draaien in het systeem. Op zich niks mis mee. Toen er nog ruilhandel was, en je wilde 15 kroppen sla ruilen tegen één kip, was er uiteraard net even niemand met kippen die sla wilde. En al zeker geen 15 kroppen. Geld stelde de mens in staat die 15 kroppen per stuk te verkopen aan iemand die wel sla nodig heeft, of aan meerdere mensen, en at geld op te sparen en daarvan een kip te kopen.

Maar toen begonnen de banken geld te ruiken. Door het uit te lenen tegen rente, begon de maatschappij te verschuiven van een maatschappij die niet langer op geld, maar vooral op schuld was gebaseerd. En dat systeem, waar banken vermogens aan verdienden, is nu aan het instorten.

Bijdrukken kan niet, want de bank is het hart van de maatschappij geworden, en als ze bijdrukken wordt het geld minder waard. En dus ook hun geld. Wat wel kan is schuld kwijtschelden. Voor particulieren door middel van schuldsanering, voor landen als Griekenland door middel van gedeeltelijke kwijtschelding.

Dan kunnen mensen of landen toch weer gaan kopen, en kom je weer van je kroppen sla af, om het zo maar te zeggen. Zodat je weer een kip kunt kopen. En zo draait de mallemolen door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen jammer dat de centrale banken stenen op papiertjes mogen tekenen en dat dan aan de banken geven.
Griekenland: slechte leningen werden door Europa van de banken gekocht.
Daardoor werd de Euro minder waard, kijk maar wat met de Euro-Dollar koers gebeurde, hier merken we op de korte termijn weinig van, maar dat komt nog wel. Dit is wel de reden van de (nog) hogere benzineprijs, want die wordt in Dollars betaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En met een lage euro wordt het voor de Amerikanen weer interessanter om Europese producten te kopen, waardoor de economie weer aantrekt, de euro weer duurder wordt, en zo gaat de mallemolen die economie heet door.
Maar laat ik een quote van Einstein gebruiken: Als je denkt dat je kunt blijven groeien op een planeet met eindige voorraden, ben je een volslagen idioot, of een econoom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en ze hadden mij uitgelegd, dat kredietwaardige landen tegen een lage rente konden lenen, en landen met meer risico dat je je geld niet terug krijgt tegen hogere rente. Dat snap ik. Maar nu worden de schulden van Griekenland kwijtgescholden, Spanje leent tegen lagere rente, maar de triple A status van Nederlandse banken wordt verlaagd, waardoor wij duurder moeten lenen. een miljard lenen dat we meteen aan Griekenland kado doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pokemon: Dat werkt alleen als landen een eigen munt hebben die in waarde kan veranderen. Anders wordt het een zooitje. Zoals nu in Griekenland, maar ook in het verleden in Argentinië, die hun munt te lang aan de Dollar hadden gekoppeld. @WillemVee: In zijn tijd was er nog geen kernenergie en zonne-energie. Met genoeg energie is bijna alles recyclebaar.
De economen zijn in deze geld vraag niet het probleem, dat zijn de bankiers, politici en creatieve boekhouders.