Hoe werkt 'op borgtocht' vrij komen?

In Amerikaanse films en series hoor je vaak dat iemand een bepaalde borg krijgt en na betaling daarvan 'vrij' kan komen. Geldt dat dan tot dat het process begint?

Toegevoegd na 16 minuten:
@ SuzyQ: bedankt voor je snelle reactie!
En als de borg is betaald, krijg je dat nooit meer terug? Zoals bijvoorbeeld als je een fiets gaat huren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
38.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De borg krijg je terug als de verdachte zich netjes meldt voor het proces, of om precies te zijn: op het moment dat hij wordt vrijgesproken, of zonder te vluchten zijn straf ondergaat.

Het beste antwoord

Ja, dat geldt tot het proces begint. Het maakt het verschil tussen het proces thuis afwachten of in voorarrest.

Een rechter maakt een afweging over hoe groot de kans is dat iemand vlucht (bijvoorbeeld naar een andere staat) en besluit aan de hand daarvan (en de ernst van de misdaad) óf iemand op borgtocht vrij komt, en hoeveel de borg dan is.

Het idee achter de borg is dat de verdachte niet zal vluchten omdat zijn familie dan de borg niet meer terugkrijgt. Het gaat soms om hele hoge bedragen, die mensen niet zomaar ophoesten.

Omdat mensen dat niet op de plank hebben liggen, kunnen ze bijvoorbeeld naar een bail bondsman gaan: de bail bondsman betaalt de borg, tegen rente en in ruil voor een onderpand. Bijvoorbeeld een huis dat vrij van hypotheek is.

Wat ook echt bestaat, zijn bounty hunters (premiejagers). Die worden ingehuurd door bail bondsmen om verdachten die toch gevlucht zijn terug te halen. Op die manier krijgt de bail bondsman zijn geld weer terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gekke lui die amerikanen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de rentevergoeding is meestal een vast bedrag en de verdachte word min of meer het eigendom van de bail bondsmen,dat is dan ook de reden dat een voortvluchtige in feite vogelvrij is nadat hij zijn zitting mist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankjewel voor je antwoord! :)