Hoe is te verklaren dat cholesterolverlagers vergoed worden, terwijl hun effect op risico's op hart- en vaatziekten op vrouwen niet is aangetoond?

Ik heb familiair te hoog cholesterol maar twijfel over statines ivm spierzwakte waar ik al lang last van heb.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Mijn vrouw heeft dat ook en wordt elk halfjaar getest en het heeft wel degelijk het gewenste effect haar cholesterol is blijft een norm gedaald en blijft nu ook steeds op een aanvaardbare hoogte staan.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie de reactie hierboven van Economis. Hij heeft gelijk. Cholesterolverlaging heeft nog nooit iemand een betere gezondheid, dan wel een langer leven bezorgd. Eerder het tegendeel. Bij sommige mannen helpen statines een heel klein beetje om een hartinfarct te voorkomen, niet door cholesterolverlaging maar hoogstwaarschijnlijk door het ontstekingswerende effect van statines. I Ik denk dat ik er niet ver naast zit met mijn veronderstelling dat een flinke dagelijkse dosis vitamine C of een ander antioxidant veel beter scoort om hart- en vaatellende te voorkomen. Maar ja, daar verdient de farmaceutische industrie niets aan, dus die moffelt de onderzoeksresultaten daarnaar ergens onderin een la weg.
Geld. Vooral statines en antidepressiva zijn medicijnen waaraan de afgelopen decennia vele miljarden zijn verdiend, terwijl de effecten van die middelen op onze gezondheid niet om naar huis te schrijven zijn. Er viel met die middelen zo verschrikkelijk veel te verdienen dat een aantal onderzoeken zo opgezet was dat er op de een of andere manier wel een positief resultaat uitrolde, terwijl dat bij een objectieve opzet niet het geval zou zijn. Dat manipuleren en gunstig interpreteren van wetenschappelijk onderzoek is langzamerhand een wetenschap op zich geworden.

De farmaceutische industrie heeft goede contacten met een aantal medisch specialisten die ze betrekken bij onderzoeken naar geneesmiddelen. Die worden links- of rechtsom goed betaald om hun naam onder wetenschappelijke rapporten of artikelen te mogen zetten. Op die manier kunnen middelen die nauwelijks of niets doen uiteindelijk toch toegelaten worden om voorgeschreven te worden en vergoed te worden door ziektekostenverzekeringen. Soms richt een middel zelfs meer schade aan dan dat het geneest, zoals Vioxx een aantal jaren geleden. Ondanks af en toe zo'n zeperd levert deze werkwijze die industrietak altijd nog miljarden op. Bedenk dat er aan marketing tien keer zoveel wordt uitgegeven dan aan ontwikkeling en onderzoek, waardoor ik vind dat je rustig van maffiapraktijken mag spreken.

Ook interessant binnen dit kader is de reactie van Unilever op de kritiek van Foodwatch over de werkzaamheid van Becel Pro-activ. Natuurlijk werkt het goedje, zoals Unilever verontwaardigd reageerde. Zelfs de EFSA onderschreef dat. Dat sprak Foodwatch ook niet tegen. Wel dat het spul de gezondheid ten goede komt. Daar ontbreekt ieder bewijs namelijk voor. Er zijn eerder aanwijzingen voor het tegendeel: schadelijkheid voor de gezondheid. Dit om even te illustreren op welke manier we voor de gek worden gehouden met genees- en voedingsmiddelen, zelfs ten koste van onze gezondheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Keesvi de erfelijke cholesterol wordt wel degelijk verbeterd door medicijnen in de familie van mijn vrouw en ook mijn vrouw zelf zijn daar door getroffen maar hun cholesterol is wel degelijk met 75% verlaagd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed lezen, ronron, met alle respect. Ik ontken nergens dat statines het cholesterol verlagen. Ook zeg ik niet dat statines geen enkel effect hebben bijj hart- en vaatziekten. Ik zeg slechts dat geen enkel wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat statines een gunstige invloed op de gezondheid hebben. Als je niet thuis bent in dematerie dan moet je die statements misschien een paar maal lezen om goed tot je te laten doordringen wat precies de feiten zijn. Je bent heus de enige niet die door de industrie gehersenspoeld is om foute conclusies te trekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter aanvulling en voor de volledigheid: ik zeg niet alleen dat statines geen gunstige invloed op onze gezondheid hebben maar dat cholesterolverlaging dat evenmin heeft. Dat wordt ons met slim taalgebruik wel wijsgemaakt zonder dat dit letterlijk gezegd wordt. Ik bedoel het niet rot maar je moet echt heel goed (kunnen) lezen om dergelijk taalmisbruik door te hebben.