Kan je Defensie-materiaal als tanks e.d. overkopen als particulier zijnde?

Door de 'bezuinigingen' gaan alle tanks weg en worden verkocht. Ook andere onderdelen worden wegbezuinigd maar kan je als particulier op de een of andere manier contact opnemen en zoiets als bieden op materieel dat niet eens in de verkoop stond maar wel verkocht mag worden? Denk hierbij aan transportvliegtuigen als de C130 of helikopters?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Neen:

Strategisch defensiematerieel wordt om veiligheidsredenen niet aan Domeinen overgedragen. De verkoop van dit materieel gebeurt ook niet openbaar, maar op basis van onderhandelingen met andere overheden. Vanwege de aard van het materieel en materiedeskundigheid vindt dit in nauwe samenwerking plaats tussen Domeinen en Defensie. Verkoop is alleen mogelijk aan landen die voldoen aan de criteria van het Wapenexportbeleid. Ook is een exportvergunning vereist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Materieel, dat Defensie niet meer nodig heeft, wordt in beginsel verkocht. Hierbij maakt Defensie onderscheid tussen strategische zaken (grofweg oorlogsschepen, tanks en jachtvliegtuigen) en niet-strategische zaken (kleding, kasten, voertuigen e.d.)." Betekent dit dat je bijv. een 'simpel' vrachtvliegtuig zou kunnen overnemen aangezien hier niet de nodige apparatuur aanwezig is om verkeerde dingen mee te doen?

Andere antwoorden (1)

Officieel niet (zie onder) maar toch zijn er oorlogsmusea die beschikken over (zeer) oud defensiematerieel waaronder tanks en gevechtgsvliegtuigen en dat zijn lang niet allemaal musea die eigendom zijn van de overheid. Misschien is het zo, dat het weer wel kan als het materiaal een bepaalde ouderdom heeft en het openbaar toegankelijk is. Uiteraard moeten dan eerst maatregelen worden genomen waardoor het materieel niet meer als zodanig te gebruiken is.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan kloppen want ik dacht dat een of andere kunstenares een oude straaljager had in haar tuin maar dan zonder de nodige apparatuur enz.