Welke verklaring is er dat velen uit het Kabinet De Jong (1967-1971) in Wassenaar/Den Haag of zeer nabije omstreken zijn overleden?

Liefst 15 van de 24 overledenen uit het kabinet De Jong zijn overleden in Wassenaar/Den Haag of zeer nabije omstreken. Is dit toevallig, of is dit bij meerdere kabinetten zo, zit er een bepaalde gedachte/logica achter? Ik ben benieuwd!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Amadea
10 jaar geleden
Lijkt mij logisch. Vroeger reisde men niet zo snel van de ene plaats naar de andere als tegenwoordig. Dus woonden politici toen in de nabijheid van Den Haag. En als je daar je hele werkzame leven gewoond hebt ga je toch voor je pensioen niet meer verkassen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even vluchtig gekeken: bij het kabinet Zijlstra, het voorgaande kabinet, is de verhouding 4 v/d 11 (kabinetsleden van kabinet De Jong niet meegerekend). Je kan gelijk hebben, maar bij kabinet De Jong was het wellicht in wat grotere mate het geval.

Antwoorden (1)

Van de 14 bewindslieden (15 als minister zonder portefeuille – Udink meegeteld wordt) telt ik 5 personen die in Wassenaar (Bakker), Den Haag (Block en Klompe) of Rijswijk (Beernink / Veringa) zijn overleden. Als Oegstgeest (Polak) erbij wordt gerekend 6 personen. De plaats van overlijden van de staatssecretarissen heb ik niet bekeken. Met de bron hieronder is dat wel mogelijk.

Drie ministers leven nog voor zover ik kan nagaan – Witteveen, Nelissen en Udink. Ook minister-president de Jong zelf leeft nog.

Het lijkt dus een uitvergroting als u de vraag stelt waarom zoveel ministers in Wassenaar of directe omgeving zijn overleden. Zoals in de reacties te lezen is is het logisch dat een aantal ministers zijn blijven wonen in of in de buurt van Den Haag. Er is daar een netwerk opgebouwd, er is een een familiare of sociale omgeving. In die tijd was men nog niet zo kosmopolitisch ingesteld.

Nog een stap verder en u zou kunnen worden beschuldigd van complottheorie. Alsof er een voorbeschikt hoger 'iets' zou zijn waardoor zoveel ministers van het kabinet de Jong in of in de buurt van Wassenaar overleden. Statistisch onderzoek wijst waarschijnlijk uit dat het aantal overleden ministers / staatssecretarssen in Wassenaar of in de buurt ervan helemaal niet zoveel groter is dan de statistische afwijking die normaal is.
Alle ministers behalve Luns zijn overigens in Nederland overleden.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb de staatssecretarissen meegerekend, u kunt er op rekenen dat ik goed heb gekeken. Heb zowel Rijswijk als Oegstgeest meegerekend. Dat ik beschuldigd kan worden van een complottheorie op basis van mijn vraag vind ik wel heel komisch. Hoe komt u hierbij?