Hoe lang duurt gemiddeld voordat een voornaamswijziging verwerkt is binnen de BRP van de gemeente?

Op 28 mei is door de rechtbank van Amsterdam mijn aanvraag voor een voornaamswijziging goedgekeurd. Na de uitspraak is het gewoonlijk drie maanden te wachten voor het geval er sprake zou zijn van een hoger beroep.
Een aantal weken terug kreeg ik van de gemeente te horen dat na de drie maanden het ongeveer twee tot drie weken duurt voordat de wijziging binnen is bij de gemeente en deze dan de wijziging digitaal verwerkt en hier post over stuurt. De gemeente had overigens de wijziging nog niet binnen. Inmiddels is het alweer oktober en bekijk ik dagelijks mijn persoonlijke gegevens op MijnOverheid waar mijn oude naam nog steeds vermeld staat.
Een mail naar Justis verwees mij door naar mijn gemeente. Ik wil graag een nieuw paspoort en rijbewijs maar heb geen idee hoe lang dit nog zal duren. Als iemand enig idee heeft over de totale procedure ná de goedkeuring van de rechtbank en de wachttermijn van drie maanden dan hoor ik dat graag.
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
tinus1969
9 jaar geleden
Regelmatig met de gemeente bellen en vriendelijk doorvragen. Zolang je zelf aardig blijft, kunnen ze je niet negeren/ophangen.

Antwoorden (1)

Na drie maanden is de beroepstermijn weliswaar verstreken, maar dan weet de ambtenaar van de burgerlijke stand (dit is overigens iets anders dan de gemeente, omdat hij een zelfstandige bevoegdheid heeft) nog niet of er hoger beroep is ingesteld. De griffier van het gerechtshof zal dan een verklaring van non-appel moeten opstellen waaruit de ABS kan opmaken dat de beschikking waarbij jouw voornaam is gewijzigd in kracht van gewijsde is gegaan. Pas dan kan de ABS de beschikking inschrijven in de registers van de burgerlijke stand en deze aan jouw geboorteakte toevoegen.

Je wacht nu dus nog op de verklaring van non-appel en op de ABS.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie Pedro. Ik las dat het proces na de goedkeuring nog eens zes maanden kan duren. Voor mij betekent dat ik dan hopelijk eind november bericht zal ontvangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Pedro, Heeft u enig idee hoe lang het gemiddeld duurt voordat de non-appel naar de burgerlijke stand wordt verstuurd en de inschrijving voltooid wordt? Alvast bedankt.