Een kennis van mij heeft vorige week donderdag een ID kaart aangevraagd en moest deze betalen. Ik dacht dat ze gratis waren nu?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat is een paar dagen geweest maar dat is nu niet meer zo de minister heeft dat weer verandert.
ronron1212
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Hangende de procedure, moeten aanvragers dus alvast weer over de brug komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ronron1212 dat is gewoon niet waar. Hangende de procedure geldt gewoon de uitspraak van de Hoge Raad nog, die zegt dat de ID kaart gratis moet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt in theorie, maar leg dat maar eens uit aan de gemeentes. Die willen geld zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je zeker uitleggen aan de gemeentes. Die hebben ook verantwoording af te leggen namelijk. Dus ik zou zeker bezwaar maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarna het een procedure ingaat van enkele maanden..
Het valt te proberen uiteraard, dat zeker.
ronron1212
12 jaar geleden
Jove lees het nieuws en kijk het journaal of dit artikel
http://www.nu.nl/politiek/2621977/toch-weer-betalen-id-kaart.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ronron1212 Lees je eigen link eens: "Dat is het gevolg van een wetsontwerp dat minister Piet Hein Donner (Binnenlandse Zaken) woensdagavond heeft ingediend en, indien aangenomen, met terugwerkende kracht zal gelden." INDIEN AANGENOMEN staat er. Totdat die wet wordt aangenomen geldt de uitspraak van de Hoge Raad, die ook wordt vermeld in jouw link.
ronron1212
12 jaar geleden
Dit staat er ook Jove
Hangende de procedure, moeten aanvragers dus alvast weer over de brug komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klopt dat het er staat, maar of het wettig is is maar zeer de vraag.
Zie ook dit meer recente nu.nl artikel: http://www.nu.nl/politiek/2627354/aarzeling-in-kamer-snelle-ingang-id-wet.html Oftewel: de kans is groot dat je je geld terug krijgt als je er nu voor moet betalen!
ronron1212
12 jaar geleden
Jover moet nu betaald worden en dat is de vraag. Niet of het wettig is wat anders en dat staat er ook moet er terug betaald worden. Ik ben op de hoogte van het nieuws. En wees in het vervolg eens wat minder bits met lees jij je eigen artikelen wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben nu eenmaal een bits. Al ben ik dat niet tegen iedereen ;)
ronron1212
12 jaar geleden
Dan doe je dat maar tegen iedereen lekker onbeschoft. Veel succes daarmee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, juist niet tegen iedereen. Dat hele begrip lezen is wel een issue bij jou he? ;)
Tja, verwarring alom. Minister Donner heeft die spoedwet, waarin de ID-kaart toch weer betaald moet worden er snel doorheen gejast. De 2e kamer voelt er ook veel voor, maar de Eerste Kamer niet.
De senatoren weigeren om deze spoedwet met voorrang te behandelen. Zij vinden dat Donner de uitspraak ven de Hoge Raad niet zomaar naast zich neer mag leggen en willen de tijd hebben om zich te beraden.
Over 2 weken komt ie aan de beurt.

Intussen moet wel weer voor de ID-kaart betaald worden. Als het kan zou ik de aanschaf maar even uitstellen tot er meer duidelijkheid is, en als dat echt niet kan zou ik onder protest betalen. In elk geval een bezwaarschrift indienen. Dan sta je later sterker.

http://nos.nl/video/276606-eerste-kamer-geen-voorrang-spoedwet-idkaart.html

Toegevoegd na 19 uur:
Ik las vanmorgen dat in sommige gemeentes betaald moet worden (o.a Amsterdam en Rotterdam), maar dat je dan je banknummer kunt achterlaten. Ze storten dan het betaalde geld terug als het toch gratis blijft.
In o.a. Den Haag verstrekken ze hem nog gratis, maar moet je iets ondertekenen waarin je verklaart, achteraf te zullen betalen als hij Niet meer gratis wordt.