Als ik mij inschrijf bij een vriend die een bijstandsuitkering heeft en ik heb wajong, word een van ons dan gekort?

We hebben geen relatie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je mag 2 of 3 maanden bij iemand ingeschreven staan ze komen kijken of je je eigen ruimte hebt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je gaat samenwonen moet dat doorgeven worden aan de gemeente (GBA). Daarnaast ben je verplicht om de gewijzigde woonsituatie ook door te geven aan de uitkeringsverstrekkers.

Voor de Wajong Uitkering heeft dit vooralsnog geen gevolgen. De Wajong Uitkering is afhankelijk van de mate van arbeidsongeschiktheid en niet van de woonsituatie.

Voor de bijstandsuitkering is het anders; deze wordt verstrekt omdat de inkomsten onvoldoende zijn om te voorzien in de basis-levensbehoeften. Door het samenwonen verandert de situatie; voor de berekening wordt dan ook de Wajong-uitkering erbij betrokken, dus de totale inkomsten zijn hoger. Daarentegen zijn de minimale kosten van levensbehoeften ook hoger en gebaseerd op de nieuwe situatie van 2 personen.

De bijstandsuitkering zal opnieuw bekeken worden. Waarschijnlijk gaat de Bijstandsuitkering omlaag. De Sociale Dienst in uw woonplaats kan daar meer informatie over geven.

NB: de situatie kan anders zijn als je een kamerhuurder wordt en geen gemeenschappelijke huishouding hebt. De inkomsten van de kamerhuur moeten doorgegeven worden en zullen eveneens op de Bijstandsuitkering worden gekort.
fisbel