Hoe ontstaan complottheorieën?

er gaan vaak verhalen de rondte dat er een New World order komt, dat de overheid ons allemaal onder zijn macht wil hebben. Verhalen over aliens die samen met de overheid werken om van ons maar slaven te maken.. hoe komen mensen met dit soort ideeën?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Beslissingen van de overheid worden vaak niet (goed) uitgelegd, of niet goed begrepen.

Neem de JSF. Er zitten hier duizenden pagina's onderzoeken achter, honderden uren overleg en debatten. Maar in de krant wordt dit samengevoegd tot 15 regels. Geen wonder dat mensen denken dat bepaalde beslissingen niet uit te leggen zijn als goed bestuur. Dan gaan mensen denken wat wel de reden is dat een bepaalde beslissing genomen wordt.

Door boeken en films waarin een 'new world order' wordt nagestreefd is dit een gedachte waar mensen snel op komen.

Persoonlijk vind ik dit erg ongeloofwaardig. Probeer maar eens met 14 mensen een vakantiebestemming te beslissen. Dan zul je altijd zien dat niet iedereen het er helemaal mee eens is, of eigenlijk liever ergens anders heen had gewild enz. Als zulke punten al zo moeilijk zijn, hoe kunnen dan ooit alle wereldleiders van de verschillende landen en culturen zoiets afspreken en uitvoeren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat het veel te maken heeft met alle achter-kamertjes politiek.Er wordt teveel geheim gehouden.Doe daar een beetje fantasie bij en (Voila)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie wiki
http://nl.wikipedia.org/wiki/Complottheorie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Complot = samenzwering
theorie = theoretisch niet in praktijk

Complotten bestaan wanneer mensen dingen bedenken en uitvoeren die ze voor anderen geheim willen houden.

Door dat er complotten worden gemaakt gaat men speculeren over de oorsprong ervan. Aangezien er vele scenario's mogelijk zijn kan dit uiteenlopen.
Vooral bij zaken waar veel onwaarschijnlijke "feiten" naar buiten worden gebracht bv, JFK ( 1 schutter)/ 11 September 2001 (instortende gebouwen) / Area 51 (UFO-aliens) is dit het geval.

Zelfs al komen er echte feiten naar buiten die niet in dezelfde lijn liggen met het officiele verhaal worden de mensen die deze feiten op tafel leggen afgeschilderd door de media als complot theoristen.