Ik las een stukje op nu.nl dat Rusland met aanvallen dreigt als het raketschild wordt voortgezet. Is dit gewoon een dreigement of niet?

http://www.nu.nl/buitenland/2802158/stafchef-rusland-dreigt-met-aanval.htmlhttp://www.nu.nl/buitenland/2802158/stafchef-rusland-dreigt-met-aanval.html

Lijkt op vorige vragen van mij, maar nu is het onderwerp actueel.

Toegevoegd na 15 minuten:
http://www.nu.nl/buitenland/2802158/stafchef-rusland-dreigt-met-aanval.html

das de goede link

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Link werkt niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fix
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het linkje werkt niet, in welk onderdeel stond het onderwerp?

Antwoorden (2)

Ik heb even het tekst gekopieerd om het wat beter uit te leggen: 'Als de NAVO en de Verenigde Staten hun plannen voor een raketschild in Oost-Europa doorzetten voert Rusland mogelijk preventieve aanvallen uit op de installaties die het raketschild vormen.'  Het is ook een waarschuwing om hun te laten denken dat Rusland helemaal niet wilt dat de raketschilden in zijn land worden doorgezet. Dus eigenlijk is het wel een soort van dreigement. Rusland dreigt tegen de NAVO dat hij de installaties die het raketschild vormen aan zal vallen als ze doorgaan.
Hopelijk heb je hier wel wat aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb er meerdere bronnen geraadpleegd, om de waarheid te achterhalen. De media is altijd al sensatiebelust, en vinden het broodnodig om vlammetjes goed aan te wakkeren.
Zeker betreft de nucleaire wapen branche, waar veel geheimen, (contra-)spionage en bewuste (anti-)propaganda heerst, is de echte waarheid allang zoek geraakt.

Wat ik uit de media haal:
Volgens Amerikanen en de NATO is de raketschild een beveiligingsmaatregel tegen nucleaire wapens van Iran en Noord-Korea. Het spreekt voor zich dat deze ook ingezet kan worden tegen Russische nucleaire wapens. Dit betekend dus eigenlijk dat het Russische arsenaal waardeloos is geworden. En dat willen de Russen dus niet.

Rusland dreigt niet direct met aanvallen. Rusland sluit niet uit dat de mogelijkheid bestaat dat ze de missile shield (raketschild) uitschakelen. Eventueel preventief. Dit is slechts wanneer de banden slechter worden. In hoeverre deze banden moeten verslechteren is nergens beschreven.
Ook staat nergens op welke tekst dit een reactie is. De media doet net alsof politici uit het niets oneliners uitkramen. Dit is niet waar, het is een deel van een gesprek waar wij 1 zinnetje van mogen horen.

Waar de hele situatie vooral op vast loopt is het feit dat beide landen elkaar niet vertrouwen. Iedereen is het ermee eens dat ze beide een stap moeten maken in een richting dat ze niet durven. De zogenaamde 'leap of faith'. Dit wordt waarschijnlijk volgend jaar uit handen gegeven aan de presidenten. Deze kunnen elkaar beloftes maken.