Wat voor zou er op de wereld economie hebben als de westere wereld geen dictaturen meer ondersteund d.m.v. ontwikkelingswerk.

Dus als men alleen democratische landen van ontwikkelingshulp voorziet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een suggestieve vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk, maar dan weet je zeker ook dat alle vragen altijd suggestief én vooral niet objectief zijn?

Het beste antwoord

Dan bedrijf je kolonisme op afstand....je kunt een cultuur niet dwingen een democratie te formeren en accepteren - in veel ontwikkelingslanden is een duidelijke 'stam'cultuur, die eeuwenoud is, en eigenlijk onder de kolonistische heersers gewwon is blijven bestaan. Dus ik ben bang, dat dit niet gaat werken....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dan zouden wij er financieel erg op achteruit gaan, geen troep meer uit china voor niks en wij gaan ook faalait wij het westen hebben armoede en dictaturen nodig om onze deacebtie in leven te houden. we sussen ons geweten met ontwikkelinggeld waar dan vaak aapens van worden gekocht en zo is het cirkeltje weer rond.

Toegevoegd na 52 seconden:
deacebtie = decadentie... menno leer tog iz typen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het niet hebben van een democratie is ook een teken van onderontwikkeling. Het zou wat moois zijn om de inwoners die toch al gebukt gaan onder hun tirannieke leiders ook nog eens extra te pakken door ze hulp te onthouden. Natuurlijk moet je wel zeker weten dat het bij ze aankomt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
True...
Je bedoelt 'wat voor effect zou het hebben op de wereldeconomie'?
De westerse wereld ondersteunT geen dictaturen. Die krijgen alleen noodhulp als er echt verschrikkelijke rampen gebeuren.

Ik schat dus dat het effect minimaal zou zijn.

Bij het geven van ontwikkelingshulp door NL en de OESO wordt al gekeken naar de wijze waarop een land met z'n burgers omgaat: landen die de mensenrechten structureel schenden krijgen geen ontwikkelingshulp, maar alleen noodhulp.

Criteria

Het belangrijkste doel van de Nederlandse ontwikkelingshulp is armoedebestrijding. Politici en organisaties betrokken bij ontwikkelingssamenwerking streven naar structurele hulp. De hulp mag dus niet tijdelijk zijn maar moet voor structurele verbetering zorgen. Aan dat criterium wordt lang niet altijd voldaan. Nederland geeft in principe alleen hulp aan landen die een goed sociaal-economisch beleid voeren. Dit is zo sinds Eveline Herfkens minister van Ontwikkelingssamenwerking was. Alleen in landen die een goed sociaal-economisch beleid voeren zou het geld op de juiste plek terecht komen. Ook wordt gekeken of het land de mensenrechten handhaaft. Voor noodhulp gelden andere, meer soepele regels. Noodhulp wordt bijvoorbeeld gegeven aan landen die getroffen zijn door een natuurramp of in een oorlog verwikkeld zijn. Noodhulp bestaat vaak uit voedsel, tenten en medicijnen.