Weet iemand in absolute getallen het financieringstekort, staatsschuld en het BBP van 2012? Of hoe je deze kunt berekenen? Hartelijk dank

Het financieringstekort mag niet hoger zijn dan 3% van het BBP. Ik wil dit graag uitrekenen voor 2012, hiervoor heb ik de absolute getallen van het financieringstekort en het BBP nodig. Hartelijk dank

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Op blz 41 – hoofdstuk 2 / waarop wordt gerekend miljoenennota 2012 vind je de cijfers / getallen die je zoekt. Deze miljoenennota is op prinsjesdag 2011 gepresenteerd. De miljoenennota zou eigenlijk miljardennota moeten heten! Uit deze nota de volgende cijfers:

Het BBP (bruto binnenlands product) is voor 2012 begroot op 623 miljard. De EMU-schuld (staatsschuld) is begroot op 407 miljard, dat is 65,3% van het BBP. Dit zou niet meer mogen zijn dan 60%, het gestelde maximum van de Europese schuldengrens.

Het financieringstekort is in de miljoenennota 2012 BEGROOT op 2,9%, maar zoals we inmiddels weten is dit percentage te optimistisch gebleken. Er moet voor 8 miljard extra worden bezuinigd. Pas volgend jaar zal duidelijk zijn hoeveel procent het financieringstekort in werkelijkheid over 2012 zal zijn. In 2011 was het financieringstekort nog 4,2%.

De Nederlandse staat (centrale overheid) gaf in 2011 totaal 242,3 miljard euro uit. Daar stonden inkomsten tegenover van 221,2 miljard euro. Het verschil hiertussen komt daarmee uit op ruim 21,1 miljard euro. Dit heet het begrotingstekort. (bijna 10%)

NB: er is overigens een verschil tussen begrotingstekort en financieringstekort:
Het financieringstekort is het verschil tussen de uitgaven en ontvangsten die de regering in de rijksbegroting bekend heeft gemaakt. Een onderdeel van die uitgaven is de aflossing van de staatsschuld. Deze aflossingen komen echter vaak weer beschikbaar, omdat de beleggers graag bereid zijn geld aan het Rijk te lenen. Het financieringstekort is het begrotingstekort verminderd met de (herleenbare) aflossingen van de staatsschuld.

Zie:
http://financieel.infonu.nl/belasting/479-verschil-tussen-het-begrotingstekort-en-financieringtekort.html

Alle cijfers zijn te lezen in de miljardennota. Zie bron hieronder.
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt voor de uitleg.
Ik heb idd in de miljoenennota de gegevens gevonden.
Echter heb ik alleen het begrote financieringstekort niet kunnen vinden. Ik ben namlijk bezig met een economie po, waarbij ik 15 miljard moet bezuinigingen via een rechtse politiek. De site www.debaasvannederland.nl geeft aan wat de gevolgen zijn van het beleid die ik wil invoeren in het jaar 2015 en 2019. En geeft mij een begrotingstekort t.o.v. het begrotingstekort van 2010. Ik moet proberen te onderzoeken Hoe ik via mijn wetsvoorstellen weer zal voldoen aan de EMU-norm. De emu-normen zijn -staatsschuld is niet meer dan 60% van het BBP -financieringstekort is niet meer dan 3% van het BBP. Maar omdat ik geen gegens over het financieringstekort etc. heb kan ik volgens mij nooit weten in welk jaar NL zich weer aan de EMU-norm zal voldoen...
fisbel
11 jaar geleden
Ik kan je niet verder helpen. Wikipedia zegt het volgende:
Belangrijk in het pact zijn de afspraken m.b.t. het begrotingstekort: wanneer lidstaten te veel geld zouden uitgeven, dreigt namelijk inflatie. Deze regel houdt concreet in dat het financieringstekort niet meer dan 3 procent van het bruto binnenlands product (bbp) mag bedragen. --------------------------------------------------------------------
In de miljoenennota 2012 was het financieringstekort begroot op 2,9%. De Kunduz-coalitie zal bezuinigende maatregelen treffen om weer onder de 3% financieringstekort te komen.
Kennelijk wordt in Europa uitgegaan van het financieringstekort, niet van het begrotingstekort.