Hoe kan een pvda-lid voorzitter zijn van de tweede kamer? Is ze niet bevooroordeeld?

Ik las net dat Gerdi Verbeet lid is van de PVDA. Ik vind dat maar raar. Als een scheidsrechter lid zou zijn van een van beide clubs, van wie hij een wedstrijd fluit, zouden de rapen gaar zijn. Of is dit niet te vergelijken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Zij is dan ook voorzitter en geen scheidsrechter, ze heeft zich gewoon aan regels te houden en dat doet ze dan ook netjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De voorzitter van de tweede kamer wordt gekozen door de tweede kamer uit leden van die tweede kamer.
De voorzitter is dus altijd lid van enige partij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Néé, Gerdi Verbeet is weliswaar 'Mevrouw de Voorzitter' en PvdA-lid maar staat absoluut boven de partijen. Dáár heeft ze een eed voor afgelegd, dus daar vertrouwen we maar op....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zit daar ook niet als scheidsrechter maar als leidster van het debat. De Kamerleden spreken ook niet de Kamer aan maar Mevrouw de Voorzitter.

Het is niet hinderlijk dat ze bij een Partij zit; je kunt best Jantje of Pietje vermanen dat hij zich aan de regels moet houden (in dit geval vaker Geertje).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vereist wel vaardigheid van een voorzitter om dat te doen zonder inhoudelijk invloed uit te oefenen.
De kamervoorzitter wordt gekozen, en in principe kan iedereen zich kandidaat stellen. Dat is wel een belangrijk verschil. Daarbij is de voorzitter gebonden aan een strak kamerregelement, en bij het organiseren van vergaderingen (in opdracht van de kamer en van het kabinet) kun je niet zo heel partijdig zijn. Misschien dat het in theorie mogelijk is om meer interrupties toe te staan van een partij die je ligt, maar zoiets zou behoorlijk opgemerkt en aangepakt worden.

Voor Gerdi Verbeet was trouwens Frans Weisglas jarenlang kamervoorzitter, van de VVD. Omdat iedereen zich kandidaat kan stellen en er gewoon eerlijk gestemd wordt, zie ik niet veel partijdigheid hier. Er gaan wel eens stemmen op dat een kamervoorzitter het 151e lid zou moeten zijn, maar ik denk niet dat het mogelijk is om iemand te vinden die graag dat werk doet, maar zelf geen enkele politieke voorkeur heeft.

Toegevoegd na 18 minuten:
Met dat "iedereen" zich kandidaat kan stellen, bedoel ik trouwens elk kamerlid. Maar ik hoop dat dit wel duidelijk was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral jouw laatste toevoeging is goud waard!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol. Ja, het lijkt me echt ondoenlijk om iemand te vinden die het leuk vindt om politieke debatten te leiden, zich te verdiepen in zo'n kamerregelement en ook nog iets van debatteren weet, maar die het geen bal uitmaakt of er nu linksom of rechtsom geregeerd wordt. En zelfs als je als eis zou stellen dat iemand geen lid mag zijn van een bepaalde partij, dan heeft die persoon nog altijd een eigen politieke voorkeur, levensovertuiging, eigen idealen, etc. Helemaal neutraal is niemand in deze kwesties. Dat hoeft m.i. ook niet, want een volwassen club mensen zoals de leden van de tweede kamer moet gewoon in staat zijn om een eerlijk debat te houden. Daar is geen scheidsrechter bij nodig, maar wel iemand die de leiding neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me bij nader inzien ook af of een scheidsrechter nooit een voorkeur heeft. Hij zal het in het betaald voetbal niet laten merken maar niemand kijkt of van een scheids die gewoon bij een club hoort in het amateurvoetbal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Partijdig zijn is ook helemaal niet erg, als je er maar niet naar handelt. Een scheidsrechter zal niet mogen fluiten als zijn eigen club speelt, maar natuurlijk kan iemand een persoonlijke voorkeur hebben, het leuk vinden om de underdog te zien winnen, of wat dan ook. In sommige situaties is het belangrijk om ook de SCHIJN van partijdigheid te vermijden, maar in andere gevallen is er niets aan de hand, zolang iemand maar volgens de regels fluit. Of de tweede kamer voorzit, bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hier worden alle wedstrijd gefloten door scheidsrechters van de thuisclub tot 18 jaar (andere sport) en sommige seniorenwedstrijden ook.