Het kabinet is gevallen, en Rutte is op bezoek geweest bij de koningin. Maar wat als ze nu op staatsbezoek was geweest?

Als het kabinet valt, moet de koningin à la minute thuis zijn om de MP te ontvangen. Maar wat als haar agenda dat niet toelaat, bijvoorbeeld door een staatsbezoek? Hoe lossen ze dat dan op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

ik denk dat misére in je eigen land toch echt boven een diner met één of ander hoog geplaatst iemand gaat en dat het staatsbezoek zou worden afgebroken.
het afbreken van een staatsbezoek komt wel vaker voor als er dringende zaken gebeuren in eigen land.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar voor een gesprekje van een kwartier?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat ze voor een overstroming of zo terug komt. Maar niet voor een politieke kwestie. Heb je voorbeelden van het afbreken van een staatsbezoek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies maeve: dat gebeurt bij grote ongelukken of natuurrampen ofzo (of natuurlijk het overlijden van een belangrijk iemand, niet voor het formeel zeggen dat het kabinet is gevallen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de koningin is het staatshoofd en zal bij zo'n ingrijpend gebeuren in haar eigen land toch aanwezig moeten zijn. hoe zie je het anders voor je? het kabinet is gevallen (nee, kan nu nog even niet, want de koningin is niet thuis), de minister president moet bij de koningin het ontslag van het kabinet aanbieden (doen we vandaag maar even bij een waarnemer, want de koningin zit in het buitenland) en praat met haar meteen over hoe nu verder. dat kan nu eenmaal niet met iemand anders dan het staatshoofd. en als je het dan over de kosten hebt; weet je wel wat het koningshuis überhaupt kost op jaarbasis? en wat nieuwe verkiezingen kosten? ik kan me dan ook niet voorstellen dat het kostenplaatje doorslaggevend zou zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De koningin heeft in deze fase echt weinig te doen hoor en een staatsbezoek duurt vaak maar een dag of 3. Het kabinet is zaterdag gevallen en Rutte hoefde echt niet meteen zaterdagavond op de stoep te staan. Een dagje later (3 dagen) had dus ook gekund.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kabinet is zaterdag officieel dus nog niet gevallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat er ook niet om of de koningin veel hoeft te doen.
het gaat er maar om dat het politiek heel ingrijpend is voor het land en aangezien zij staatshoofd is, het naar mijn mening een beetje ongeïnteresseerd overkomt als zij dan in het buitenland met één of andere hoge pief zit te dineren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry je hebt gelijk over zaterdag!