Als je nou echt een probleem hebt met sommige beslissingen die Nederland neemt, kan je daar dan over praten met de overheid?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn verschillende manieren om de overheid aan te spreken op zaken waar je het niet mee eens bent. Je bent niet echt duidelijk over wat voor beslissingen je precies bedoeld dus ik zal proberen een wat algemene beschouwing te geven.

Je kunt een bezwaarprocedure starten als je zelf een belanghebbende bent. Dat kan bijvoorbeeld zijn bij een bouwvergunning o.i.d. Je kan dan, afhankelijk van de wet en regelgeving, mogelijk helemaal tot de raad van state procederen om je gelijk te halen.

Als het om beleid gaat kun je beginnen met het kiezen van een politieke partij die het dichts bij jou ideeen in de buurt komt (in uiterste instantie kun je zelf een partij beginnen:-). Je kunt okk lid worden van een partij en proberen daar de richting van de partij zoveel als mogelijk jou kant op tr sturen.

Je kunt een actiegroep of belangenroepering beginnen om het beleid aan te passen. Actiegroepen als Wakker Dier weten op maatschappelijk gebied mar ook in wetgeveing best wel het nodige af te dwingen.

Maar als je bedoelt dat je even met een ambtenaar belt en dat op grond van een telefoontje een besluit wordt teruggedraaid, dan moet ik je teleurstellen. Dat zal niet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Dan kun je stemmen op de politieke partij die je denkbeelden het beste vertegenwoordigt en hopen dat die partij, samen met een of enkele andere de meerderheid krijgt in de Tweede Kamer.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het kan natuurlijk zijn dat je het niet eens bent met een beslissing die een overheidsinstantie op basis van de wet neemt. Daarvoor is de bezwaar- en beroepsprocedure.
Computoon