Hoe is het mogelijk dat Nederland één vd grootste wapenproducenten is en tegelijkertijd ook veel uitgeeft aan ontwikkelingshulp??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (6)

Ik kan wel makkelijk zeggen dat je ergens je geld mee moet verdienen.Maar dat zou kort door de bocht zijn.

De meest logische verklaring is dat het geen beleid van de overheid is om wapens te produceren maar dat het commerciele bedrijven zijn. Een tweede punt is dat de nederlandse systemen vooral high-tech dure systemen zijn, die afzet vinden in de westerse wereld & het nederlandse leger. Denk aan radar gestuurde rakat systemen voor op marine vaartuigen van thales.
Deze systemen worden dus voornamelijk ingezet in vredesmissies, gezien dat de laatste jaren de taak van de NATO meer en meer is geworden!

Dat komt geheel overeen met het beeld dat de nederlandse overheid (Die de productie goed gekeurd heeft) aan ontwikkelings samenwerking doet: Ontwikkeling is pas mogelijk als er stabiliteit is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt paradoxaal. Beslist. Maar wapens zijn niet slechts aanvalsinstrumenten, zij hebben ook een preventieve funktie.
En verder: ja.. ik acht niemand er te goed voor, ook het economische aspect te laten meewegen. En dan raken we toch de kern van je vraag, die in feite een dubbele moraal veronderstelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omadat men met die weer nieuwe wapens koopt bij ons. Om te beginnen wordt het meeste van die hulp weer bij ons besteed. En wij verkopen aan beide partijen, dus een winnaar, Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is mogelijk omdat Nederland helemaal niet veel uitgeeft aan ontwikkelingshulp. Slechts 0.8% van het bruto nationaal produkt. Je vraag rammelt aan alle kanten en je bouwt een tegenstelling in waar die niet is.
13 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat NL een grote wapenproducent is.
Zijn we helemaal niet, helaas. Geven we veel uit aan ontwikkelingshulp? Ja, misschien wel teveel

Toegevoegd na 1 minuut:
NL, maakt inderdaad wel enige HiTech apperatuur zoals nachtkijkers, maar nauwelijks dingen die kogels uitspuwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De overheid geeft uit aan ontwikkelingshulp, de wapenproducenten is niet de overheid. Dat laatste komt omdat het handelen ons blijkbaar in het bloed zit.