moet je stopen als je een stopteken krijgt?

Toegevoegd na 42 minuten:
http://youtu.be/SyrX7eVGHAU

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Van de politie? Nee dan moet je heel hard weg rijden, vooral als je net G4S of Brinks hebt beroofd, anders word je opgepakt, en ben je je buit kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat denk je zelf?

Het beste antwoord

ja dat moet..
je kan ook wel doorrijden maar dan krijg je voor de 2e keer een stopteken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat lijkt me wel het juiste gedrag, ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, juiste gedrag inderdaad als je verder kijkt dan je neus lang is.
Als ik jou een stopteken geef niet.
Maar als dat van een bevoegd persoon is wel.
Dat kan dus politie, marechaussee, douane, een verkeersregelaar enz.. zijn.
Daar moet je dus wel degelijk voor stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er aan, wie dat stopteken geeft.
Als het gegeven wordt door een willekeurig iemand, dan is er geen verplichting tot stoppen. Het is wel aanleiding tot oplettendheid. Want zo'n stopteken kan natuurlijk ook een waarschuwing zijn voor naderend gevaar. En in dat geval is stoppen dus niet verplicht, maar wel heel erg verstandig.
Als het stopteken gegeven wordt door een politieman, of een kennelijk anderszins gemachtigde persoon (verkeersregelaars!!!) dan is stoppen wel verplicht. Die mensen staan er niet voor niets.
Het is dan trouwens niet alleen verplicht, maar getuigt ook van fatsoen en respect tegenover je medemens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een agent je een stopteken geeft ben je verplicht om te stoppen. Doe je dat niet en het is aannemelijk dat je het wel gezien hebt dan kan je daar problemen mee krijgen. Of je er een extra boete voor krijgt weet ik niet maar je kunt er wel donder op zeggen dat de agent je zal pakken op alles wat je verkeerd hebt gedaan en je in ieder geval niet weg zal laten komen met een waarschuwing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Gradje, je stopt of: "Omdat een agent je aanhoudt voor een overtreding waar je verkeer mogelijk mee in gevaar hebt of kon brengen, of je stopt voor een verkeersregelaar omdat hij ander verkeer voor wil laten gaan. Je zou moeten stoppen omdat je dat verkeer en jezelf niet in gevaar wil brengen.
Dat ligt er aan!
Als een willekeurig persoon jou tot stoppen maant dan mag je zo door rijden!

Als een ambtenaar (politieagent(e)) jou tot stoppen maant dan ben je verplicht te stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de eerste vordering van de in artikel 159 bedoelde personen is de bestuurder van een motorrijtuig verplicht dat motorrijtuig te doen stilhouden alsmede de volgende bewijzen behoorlijk ter inzage af te geven.

Dit is een verkorte tekst ivm max. 2500 leestekens.

Volledige tekst: Art. 160 wegenverkeerswet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik adviseer je te stoppen als een agent jou dat teken geeft, dit om een boete voor het negeren van een agent in functie te voorkomen ongeacht in wat voor situatie dit voorkomt.
Je krijgt het stopteken immers niet voor niets. Aangezien je kans maakt op een boete als je niet stopt mag je er dus vanuitgaan dat het niet toegestaan wordt als je het stopteken negeert. Dit kan je dus opvatten als dat je MOET stoppen ja. Dat je de mogelijkheid hebt dit stopteken te negeren kan je weer opvatten als dat je gewoon mag doorrijden, je maakt alleen kans een maand voor de overheid te hebben gewerkt.

Mijn vorige antwoord heb ik verwijderd omdat ik hem bij nader inzien voor 1 bepaalde situatie heb geschetst. Ik bedacht me nu dat het om een stopteken voor een aanhouding gaat op de weg....vandaar heb ik mijn vorige antwoord verwijderd.