de 2e kamer stemt over nederlandse wetten en het europese parlement over de europese wetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een van de grootste verschillen is dat het Nederlandse parlement mede-wetgever is. Het europees parlement is dat niet. Zij mogen wel de Commissie, de europese regering, controleren, maar medebeslissingsrecht is er niet echt. In Nederderland steunt een regering haast per definitie op een meerderheid van de Tweede Kamer, in de Europese Unie is dat niet zo. Alhoewel daar wel beweging in zit. Enkele kandidaten zijn teruggetrokken nadat het parlement grote bezwaren had. Eigenlijk heeft het europees parlement te weinig macht om van een echt democratisch systeem te kunnen spreken. Dat wordt wel het democratisch deficiet genoemd. Als ze al hun zin krijgen is dat omdat de echte machthebbers van het gezeur af willen zijn, niet omdat die naar huis gestuurd kunnen worden door het parlement. Haal langzaam maar zeker zie je wel iets veranderen, maar het gaat tergend langzaam.
teusvh