Ik ben het niet eens met de conclusie van de arbeidsdeskundige over een WIA onderzoek. Hoe kan ik dit aanvechten?

Twee weken geleden heb ik de uitslag gehad van een WIA onderzoek. Ik heb inmiddels een schriftelijke conclusie met uitleg ontvangen, maar ben het absoluut niet eens met deze uitslag. ahoe kan ik dit het beste aanvechten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Is dat de officiële beschikking al? (Zal haast wel, als je al bij de arbeidsdeskundige bent geweest?) Dan staat er als het goed is in de brief hoe je bezwaar kunt maken.

Wat je moet doen, is binnen de termijn een brief sturen aan het adres in de brief, en daarin uiteenzetten waarom je het niet eens bent met de conclusie. In de meeste gevallen gaat het erom dat mensen niet vinden dat zij het werk kunnen doen dat de arbeidsdeskundige duidt, of niet zoveel als aangegeven. In dat geval zul je aan moeten proberen te tonen waarom jij vindt dat je de aangegeven functies niet kunt invullen. Dat moet je zo objectief mogelijk aantonen, liefst gestaafd door medisch onderzoek.

Als je bezwaar binnen is, krijg je na verloop van tijd een oproep voor een hoorzitting. Daar mag je je bezwaar toelichten voor vaak een kleine commissie van 2 man, en soms nog met een arts of arbeidsdeskundige erbij. Je bezwaar zal altijd beoordeeld worden door een andere arts en andere arbeidsdeskundige dan degenen die de eerste beoordeling hebben gedaan. Mocht je het ook niet eens zijn met de beslissing op het bezwaar, dan kun je daarna nog beroep aantekenen bij de bestuursrechter. Maar dat is al een stap verder. Als je hulp wilt bij je bezwaarschrift, kun je hulp vragen bij je rechtsbijstandverzekering, een advocaat, de vakbond, het juridisch loket, en bij sommige patiëntenverenigingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry Lies, ik wilde je juist een dikke plus geven maar ik krijg de min niet weg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, kan gebeuren. Ik zat me net af te vragen waarom m'n antwoord in vredesnaam een - had gekregen, dus ben blij dat je in elk geval even meldt dat 't niet je bedoeling was ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor dit zeer duidelijke en uitgebreide antwoord!