In de Vietnamoorlog heeft generaal Westmoreland 4 jaar lang gecommandeerd. Wat was de "relatie" tussen Kennedy en Westmoreland uit die tijd?

Kennedy en generaal Westmoreland konden blijkbaar goed met elkaar overweg in hun tijd van leidinggeven, maar wat was er zo speciaal aan hun vriendschap en wat zorgde ervoor dat ze goed tot een overeenstemming van de Vietnamoorlog konden komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

In die periode hadden ze geen relatie

Westmoreland gaf in de periode 1964–1968 leiding aan de militaire operaties in Vietnam. Dat was na de moord op
John F. Kennedy (22 November 1963).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vraag met diepgang ! Om deze te kunnen beantwoorden moeten wij terug naar de vader van John F., Robert Kennedy, Edward en Rosemary Kennedy namelijk Joseph Patrick Kennedy. Tijdens de hongersnood in Ierland vluchtten de Kennedies naar de Verenigde Staten. Joseph was de eerste Kennedy, die carriere in de Amerikaanse politiek maakte. En daarnaast werkte hij zich op tot rijke en invloedrijke Amerikaan met connecties binnen vele geledingen in de Amerikaanse maatschappij. Zijn drie zonen namen de politieke ambities van hun vader over. In de periode dat Joseph politiek actief was, kenden de Kennedies reeds William Westmoreland, maar ook Robert McNamara (de latere minister van defensie). Zodoende waren er reeds onderlinge contacten. Bovendien was het binnen de politiek bekend, dat men goed met de Kennedies bevriend moest zijn, om aan topfuncties in het leger en in het bedrijfsleven te komen. De Kennedies hadden politiek gezien meerdere problemen op te lossen. De in 1957 begonnen Vietnam oorlog was hen een doorn in het oog. Bovendien werden de wapens aan de Noord-Vietnamezen door de Chinezen en de Russen geleverd. Wij bevinden ons immers midden in de zogenaamde Koude Oorlog. Dit accepteerden de Amerikanen niet en namen aan de oorlog deel. Zij steunden de Zuid-Vietnamezen. De Kennedies (John F. was reeds president) zochten iemand, die zij vertrouwden en die de Vietnam oorlog kon winnen en beeindigen. En deze werd gevonden in de persoon van (generaal) William Westmoreland. Destijds gingen John F. en Robert op een prettige wijze met hem om. Beide heren werden trouwens ver voor het einde van de Vietnam oorlog vermoord. Waarbij ik niet wil zeggen, dat de Kennedies en Westmoreland innig bevriend waren. Hopelijk heb je door deze bijdrage een inzicht in de onderlinge verhoudingen gekregen !