Veel landen in Afrika hebben nooit een democratie gekend. De bevolking heeft geen idee wat dat inhoudt. In dit soort landen geldt van oudsher "het recht van de sterkste" (of, in sommige gevallen: van de slimste. In dat geval wordt vaak fraude gepleegd om aan de macht te komen).

Meestal zijn het mensen uit de top van het leger die de macht grijpen. Een bekend voorbeeld is Idi Amin die in 1971 de macht overnam in Oeganda. Zijn tegenstanders liet hij door "zijn" leger vermoorden (zie bron). Onder zijn regiem werden ruim 300.000 mensen vermoord.
Pieter2011