Voor een alleenstaande is AOW 70% van het netto minimumloon. Als je een huishouden deelt, is het 50%. De SVB ziet je als samenwonend als je met iemand in één huis woont, en samen deels in de kosten van het huishouden, óf voor elkaar zorgt. Als er dus iemand bij jou komt logeren die jou komt helpen (=vorm van zorg) zal waarschijnlijk ook tijdelijk je AOW verlaagd worden. Wel vraag ik me af hóe tijdelijk het is. Als het gaat om anderhalve week, is het inderdaad een logé, en woon je niet echt samen. Als het langer dan pak 'm beet 4 weken is, ligt dat anders. Ik weet niet of de SVB daar nog specifieke grenzen voor hanteert, ik zal eens kijken of ik dat voor je kan vinden.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ah, voor een zorgrelatie geldt dat wanneer iemand je korter dan 6 maanden komt verzorgen, je gewoon AOW voor alleenstaanden blijft ontvangen. Ik neem aan dat dat dan ook het geval is wanneer iemand bij je komt logeren om je anderszins te helpen.

Info komt uit folder SBV, zie bron:

Zorgrelatie
Er is een speciale regeling in de AOW voor mensen die beiden ouder zijn dan 65 jaar en vanwege hulpbehoevendheid bij elkaar in huis wonen. Gaat u iemand verzorgen die hulpbehoevend is? Of bent u zelf hulpbehoevend en trekt een ander bij u in huis om u te verzorgen? Als het gaat om voortdurende en intensieve verzorging, heet dit een zorgrelatie. U houdt dan uw alleenstaandenpensioen AOW. Hulpbehoevend wil zeggen dat iemand voor de dagelijkse verzorging langdurig aangewezen is op de hulp van een ander.
Er is sprake van een zorgrelatie als:
--
er naar verwachting binnen 2 jaar geen herstel zal intreden;
--
u allebei uw eigen woning aanhoudt;
--
u niet al samenwoonde voordat er sprake was van intensieve zorg;
--
u niet blijft samenwonen als er geen intensieve zorg meer nodig is.
Gaat u iemand tijdelijk verplegen, of komt iemand u tijdelijk verplegen? Als dit korter duurt dan 6 maanden, is er geen sprake van een zorgrelatie. Heeft u een AOW-pensioen voor alleenstaanden, dan blijft u dit gewoon ontvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je wordt niet gekort. Dat gebeurt wel als die persoon zich in de GBA laat inschrijven op jouw adres.