hoe zorgt een vriendin van mij ervoor dat ze een nieuwe identiteitskaart krijgt?

een vriendin heeft namelijk geen geldige identiteitskaart, haar ID is meer dan een jaar verlopen. De reden daarvan is is dat ze nergens in heeft geschreven in de de stad waar ze woont. Ze kreeg als een tip dat ze naar denhaag kon gaan en daar een nieuwe identiteitskaart kon halen, ze heeft naar de gemeentehuis gebeld en ze zeiden dat het niet mogelijk was, de reden was omdat ze geen zwerver is. Ze had namelijk uitgelegd dat ze wel verblijfplaatsen had bij vrienden, maar de mevrouw die ze aan de lijn had zij dat ze toch in in haar stad moet vragen hoe en wat. Terwijl ze dat al had gedaan, hoe kan ik haar helpen om een nieuwe ID kaart aan te vragen en als het wel zou kunnen, krijg een vriendin van me geen problemen omdat haar identiteitskaart meer dan een jaar verlopen is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als de vriendin geen vaste woon- of verblijfplaats heeft, kan ze terecht bij een van onderstaande gemeenten.

Als ze (na september 1994) "alleen" uitgeschreven is bij een gemeente maar wel op een vaste plaats in Nederland woont, kan ze zich  in die gemeente laten inschrijven als inwoner en vervolgens een nieuwe identiteitskaart aanvragen. Dat kan ook met een verlopen identiteitskaart.

Ik denk, dat ze de tweede optie het beste kan proberen. Heb niet kunnen vinden wat "vast" is, maar het doet me eerder denken aan voortdurend "zwerven" dan bijv. enkele maanden in plaats A wonen en dan weer in plaats B.

"Paspoort en identiteitskaart aanvragen zonder vaste woonplaats of verblijfplaats

Bent u Nederlander zonder vaste woonplaats of verblijfplaats en uitgeschreven uit de Basisregistratie Personen (BRP)? Dan kunt u voor de aanvraag van een nieuw paspoort of identiteitskaart alleen terecht bij de volgende gemeenten:
•    Bergen op Zoom
•    Bergeijk
•    Breda
•    Den Haag
•    Echt-Susteren
•    Enschede
•    Maastricht
•    Montferland
•    Oldambt
•    Sluis
•    Venlo
•    Haarlemmermeer op de luchthaven Schiphol (gemeentebalie Schiphol)
Kijkt u op de website van de betreffende gemeente hoe, waar en wanneer u terecht kunt om een nieuw reisdocument aan te vragen en op te halen."
Computoon